Browsing Masteravhandlinger / Master theses by Subject "lærebøker"
Now showing items 1-19 of 19
-
22. juli i lærebøker : en kvalitativ innholdsanalyse av et utvalg norske lærebøker i religions- og samfunnsfagene i ungdomsskolen og videregåendeskole
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker fremstillingen av 22. juli som tematikk i lærebøker i religions og samfunnsfagene i ungdomsskolen og videregående skole. Problemstillingen for studien er: Hvordan fremstiller et utvalg ... -
Dybdelæring i K- RLE- lærebøker : hvordan tilrettelegges det for dybdelæring i to ulike lærebøker i K-RLE?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker tilrettelegging for dybdelæring i K-RLE- lærebøker. Problemstillingen for studien er: Hvordan legges det til rette for dybdelæring i en utvalgt lærebok fra ungdomsskolen med innføringen av ... -
Fortellinger om kirkens makt : en kvalitativ studie av et utvalg historiedidaktiske lærebøkers representasjon av kristendommen i middelalderen
(Master thesis, 2020)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan fremstilles middelalderens kristendom i et utvalg norske lærebøker i historie for videregående trinn, fra 1976 og frem til 2013? Bakgrunnen for ... -
Fremstillingen av hverdagshinduisme i utvalgte lærebøker på ungdomstrinn : en tekstanalyse
(Master thesis, 2020)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan og i hvilken grad, fremstilles hverdagshinduisme i utvalgte lærebøker i KRLE på ungdomstrinnet? For å finne svar på denne problemstillingen har ... -
Holdninger og toleranse i homofilispørsmålet i lærebøker i religion og etikk-faget
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har hatt til hensikt å undersøke følgende problemstilling: Hvordan kommuniseres holdninger og toleranse i lærebøker i religion og etikk-faget i den videregående skole? For å besvare denne problemstillingen ... -
Hvordan blir islam presentert i læreboka? : en lærebokanalyse av Store Spørsmål 8-10
(Master thesis, 2021)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan blir islam presentert i en av de nye lærebøkene i KRLE for ungdomsskolen? Og hvilket syn på religion kommer til uttrykk? For å finne svaret ... -
Islam for konflikt og buddhisme for fred? : en diskursanalyse av framstillingen av religion i lærebøker i religion og etikk
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven er det gjort en diskursanalyse av framstillingen av religion i lærebøker i religion og etikk. I dette prosjektet analyseres det hvordan fremstillinger av islam og buddhisme er i tre lærebøker i religion ... -
«Islam i lærebøker gjennom 30 år – fra valgfritt til obligatorisk» : en undersøkelse av presentasjonen av islam i religionsbøker for den videregående skolen mellom 1982 og 2014
(Master thesis, 2018)Religionsfaget i norsk skole har gjennomgått store endringer siden allmueskolen ble innført på 1700-tallet som kristelig konfirmasjonsundervisning. En av forandringene er at islam har gått fra å være én av flere valgfrie ... -
Kritisk tenkning i lærebøker for religion og etikk
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: I hvor stor grad, og hvilke former for kritisk tenkning legger lærebøker for faget Religion og Etikk til rette for gjennom ... -
Kunnskapssyn og lærebøker : en kritisk analyse av kunnskapssyn i en lærebok i religion og etikk for videregående skole
(Master thesis, 2016-08-29) -
Ny læreplan, men mangelfulle lærebøker? Hva kjennetegner oppgaveinnhold i etikk-kapitler i et utvalg av lærebøker utgitt for religion og etikk -faget etter LK20
(Master thesis, 2023)Min oppgave takler spørsmålet om hva som kjennetegner oppgaveinnhold i etikk-kapitler i lærebøker som er utgitt for religion og etikk-faget på videregående opplæring, etter fagfornyelsen i 2020. Endringene for religion og ... -
Religions- og livssynskritikk i lærebøker : en analyse av fremstillingen av religions- og livssynskritikk i lærebøker for faget religion og etikk (vg3)
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg analysert fremstillingen av religions- og livssynskritikk i lærebøker i faget religion og etikk i den videregående skolen. Med utgangspunkt i teori om religions- og livssynskritikk, både ... -
Religiøs individualisering i dagens læreverk : en kvalitativ innholdsanalyse av lærebøkenes fremstilling av religiøs individualisering
(Master thesis, 2016-08-09)Denne masteravhandlingen er en kvalitativ analyse av tre av lærebøkene brukt i fager religion og etikk i den norske skolen i dag. Analysen går inn i hvordan lærebøkene fremstiller religiøs individualisering, og det ... -
Representasjon av islam : en lærebok analyse om islam i religionsfaget
(Master thesis, 2021)Denne studien tar har tatt sikte på å undersøke hvordan religionen islam har blitt fremstilt i to utvalgte lærebøker: «KRLE-boka 8-10» - som er en lærebok i religionsfaget på ungdomsskolen, og «Tro og tanke» - som elever ... -
Representasjon av kristendom i lærebøker for grunnskolen fra 1980-2018 : en tematisk lærebokanalyse av fremstillingen av kristendom i lærebøker for religionsfaget gjennom individrepresentasjon og tradisjonsrepresentasjon
(Master thesis, 2020)Religionsfaget i den norske skolen har vært gjennom store endringsprosesser siden innføringen av lov om allmueskole i 1739. Historisk har det utviklet seg fra å være en del av kirkens trosopplæring, via et konfesjonsbundet ... -
RLE - et fag med varierte og engasjerende arbeidsmåter? : en undersøkelse av oppgaveformuleringer i utvalgte RLE-lærebøker for barne- og ungdomstrinnet, med fokus på praktiske og kreative arbeidsmåter
(Master thesis, 2013-11-22)Hvordan ivaretar oppgavetekstene i utvalgte læreverk på barne- og ungdomstrinnet knyttet til emnet ritualer og høytider i hinduisme, kristendom og islam, kreative og praktiske arbeidsmåter? I oppgaven vil jeg først ... -
Toleranse i religionsundervisning : en drøfting av ulike aspekter ved moderne og postmoderne toleranse i lys av lærebøker i Religion og etikk
(Master thesis, 2012-09-17)Med utgangspunkt i mitt forskningsarbeid om toleranse og dialog i lærebøkene, vil jeg drøfte om det finnes aspekter ved forståelsen av toleranse som passer til den postmoderne modellen. Det primære forskningsspørsmålet jeg ... -
Urbefolkning og nasjonale minoriteter i lærebøker : en kvalitativ innholdsanalyse av et utvalg norske lærebøker i fagene religion og etikk og historie i videregående skole
(Master thesis, 2023)Fagfornyelsen Kunnskapsløftet 2020, ble innført i norskskole i 2020. I læreplanene for historie og religion og etikk er urbefolkning nevnt eksplisitt, men ikke de nasjonale minoritetene. Den kompetansebaserte læreplanen ... -
"Valg og verdier" : en analyse av verdiformidling i lærebøker for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2012-10-30)Hovedfokuset i denne oppgaven vil være hvordan verdiformidlingen medieres i kommunikasjonsprosessen mellom skolens normative rammeverk og elevenes læring. For å undersøke dette har jeg valgt å ta utgangspunkt i følgende ...