"Valg og verdier" : en analyse av verdiformidling i lærebøker for ungdomstrinnet
Abstract
Hovedfokuset i denne oppgaven vil være hvordan verdiformidlingen medieres i kommunikasjonsprosessen mellom skolens normative rammeverk og elevenes læring. For å undersøke dette har jeg valgt å ta utgangspunkt i følgende overordnede problemstilling: Ivaretar lærebøkene verdiformidlingen i ungdomsskolen på en god måte, i den forstand at de formidler skolens normative rammeverk på en hensiktsmessig måte med tanke på elevenes læring?
For å belyse denne problemstillingen er det nødvendig å dele opp og utkrystallisere noen flere forskningsspørsmål til bruk senere i oppgaven:
(1) Hvordan fremstilles verdiformidlingen i skolens normative rammeverk?
(2) Hvordan medieres skolens normative rammeverk når det gjelder verdiformidling i ungdomsskolens lærebøker i RLE?
(3) Drøfting av forholdet: Hva skapes med tanke på elevenes læring?