«Islam i lærebøker gjennom 30 år – fra valgfritt til obligatorisk» : en undersøkelse av presentasjonen av islam i religionsbøker for den videregående skolen mellom 1982 og 2014
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565874Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Religionsfaget i norsk skole har gjennomgått store endringer siden allmueskolen ble innført på 1700-tallet som kristelig konfirmasjonsundervisning. En av forandringene er at islam har gått fra å være én av flere valgfrie religioner til å være obligatorisk sammen med kristendommen. På bakgrunn av dette, samt samfunnsendringer og hendelser siden 80-tallet, ønsket jeg å se nærmere på om presentasjonen av islam har endret seg i lærebøker i religionsfaget.
Oppgavens problemstilling er: Hvordan har presentasjonen av islam i Aschehougs lærebøker i faget Religion og etikk for videregående skole endret seg i tidsperioden 1982 til 2014?
Valg av Aschehougs lærebøker ble gjort på bakgrunn av egen erfaring med noen av bøkene, samt forlagets lange historie som utgiver av lærebøker. Selve tidsperioden, 1982-2014, ble bestemt for å få en balanse i lærebøker utgitt før og etter at den offentlige godkjenningsordningen for lærebøker opphørte. Samtidig er det en interessant periode i det norske samfunnet.
For å begrense omfanget av oppgaven, valgte jeg å fokusere på tre tema som er sentrale i islam, og som vil konkretisere problemstillingen:
1) Omtalen av profeten Muhammed
2) Jihad/ hellig krig
3) Kvinnens rolle i islam
Metoden som ble valgt er kvalitativ analyse, nærmere bestemt retorikkanalyse, men jeg har i tillegg sett på hvorvidt islam har fått større plass i lærebøkene, endret plassering og om tema som tas opp er forandret.
Studiens hovedfunn er at presentasjonen av islam har endret seg markant i tidsperioden, og jeg har funnet at det skjedde et skifte i presentasjonsformen mot slutten av 80-tallet. Det kan synes som om skiftet har skjedd uavhengig av forfatter, læreplan og bortfall av godkjenningsordningen, og jeg har derfor funnet at endringene som startet med lærebokutgaven utgitt i 1987, sannsynligvis skyldes andre påvirkninger, og drøftet endringene i en samfunnskontekst.