RLE - et fag med varierte og engasjerende arbeidsmåter? : en undersøkelse av oppgaveformuleringer i utvalgte RLE-lærebøker for barne- og ungdomstrinnet, med fokus på praktiske og kreative arbeidsmåter
Abstract
Hvordan ivaretar oppgavetekstene i utvalgte læreverk på barne- og
ungdomstrinnet knyttet til emnet ritualer og høytider i hinduisme,
kristendom og islam, kreative og praktiske arbeidsmåter?
I oppgaven vil jeg først kort se på RLE fagets historie og planer, i den grad det berører
problemstillingen i min oppgave.
Før jeg går på undersøkelsesdelen av oppgaven, vil jeg ta for meg forskjellige teorier og
bakgrunnsstoff som belyser kreativ og praktisk læring i skolen. Herunder vil jeg også se på
læring i et sosiokulturelt og sosialt-kognitivt perspektiv.
For å belyse min problemstilling vil jeg undersøke alle oppgaver på de angitte trinn, knyttet
til det emnet og de religionene jeg har valgt. Jeg vil gjøre bruk av et skjema som deler
oppgavene inn i ulike kategorier, og dette vil jeg gjøre rede for i undersøkelsesdelen. De
innsamlede data vil fremvises i nummererte tabeller, dette for å tydeliggjøre funn og lette
sammenligninger.
Til slutt i oppgaven vil jeg oppsummere og drøfte funnene fra undersøkelsen og se om jeg
kan gi et svar på oppgavens hovedproblemstilling: Om oppgaveformuleringene ivaretar
kravet om varierte og engasjerende arbeidsmåter ved å etterspørre kreative og praktiske
arbeidsmåter. Jeg håper at jeg ved oppgavens slutt vil kunne si noe om hvorvidt det er
grunnleggende forskjeller i arbeidsmåter gjennom skolegangen, fra de lavere trinn på
barneskolen, til de høyere trinn på ungdomsskolen. Blir det flere eller færre kreative og
praktiske oppgaver gjennom skoleløpet? Jeg håper også å kunne gi et svar på om det er
variasjon i arbeidsmåter mellom religionene, og hvorvidt det er forskjeller læreverkene i
mellom. Jeg vil også være på jakt etter om det er «noe som mangler», arbeidsmåter jeg ville
forventet å finne, men som er utelatt.