• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

RLE - et fag med varierte og engasjerende arbeidsmåter? : en undersøkelse av oppgaveformuleringer i utvalgte RLE-lærebøker for barne- og ungdomstrinnet, med fokus på praktiske og kreative arbeidsmåter

Kløw, Margaret Birkedal
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH505-kand-nr-140-masteravhandling-Kløw-navn.pdf (1.009Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/161381
Date
2013-11-22
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [787]
Abstract
Hvordan ivaretar oppgavetekstene i utvalgte læreverk på barne- og

ungdomstrinnet knyttet til emnet ritualer og høytider i hinduisme,

kristendom og islam, kreative og praktiske arbeidsmåter?

I oppgaven vil jeg først kort se på RLE fagets historie og planer, i den grad det berører

problemstillingen i min oppgave.

Før jeg går på undersøkelsesdelen av oppgaven, vil jeg ta for meg forskjellige teorier og

bakgrunnsstoff som belyser kreativ og praktisk læring i skolen. Herunder vil jeg også se på

læring i et sosiokulturelt og sosialt-kognitivt perspektiv.

For å belyse min problemstilling vil jeg undersøke alle oppgaver på de angitte trinn, knyttet

til det emnet og de religionene jeg har valgt. Jeg vil gjøre bruk av et skjema som deler

oppgavene inn i ulike kategorier, og dette vil jeg gjøre rede for i undersøkelsesdelen. De

innsamlede data vil fremvises i nummererte tabeller, dette for å tydeliggjøre funn og lette

sammenligninger.

Til slutt i oppgaven vil jeg oppsummere og drøfte funnene fra undersøkelsen og se om jeg

kan gi et svar på oppgavens hovedproblemstilling: Om oppgaveformuleringene ivaretar

kravet om varierte og engasjerende arbeidsmåter ved å etterspørre kreative og praktiske

arbeidsmåter. Jeg håper at jeg ved oppgavens slutt vil kunne si noe om hvorvidt det er

grunnleggende forskjeller i arbeidsmåter gjennom skolegangen, fra de lavere trinn på

barneskolen, til de høyere trinn på ungdomsskolen. Blir det flere eller færre kreative og

praktiske oppgaver gjennom skoleløpet? Jeg håper også å kunne gi et svar på om det er

variasjon i arbeidsmåter mellom religionene, og hvorvidt det er forskjeller læreverkene i

mellom. Jeg vil også være på jakt etter om det er «noe som mangler», arbeidsmåter jeg ville

forventet å finne, men som er utelatt.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit