• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan blir islam presentert i læreboka? : en lærebokanalyse av Store Spørsmål 8-10

Gunay, Cavide
Master thesis
Thumbnail
View/Open
5511_Gunay, Cavide.pdf (1.122Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2770084
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1323]
Abstract
Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling:

Hvordan blir islam presentert i en av de nye lærebøkene i KRLE for ungdomsskolen? Og hvilket syn på religion kommer til uttrykk? For å finne svaret på dette, har det blitt gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av læreboken Store Spørsmål 8-10. Hensikten med oppgaven har vært å finne ut om medienes negative fremstilling av islam har reflektert i lærebokens beskrivelser.

Spesielt fremtredende er funn som tyder på at kapittelet om islam forsterker stereotypier og fordommer knyttet til muslimer. Dette har vi sett ved at læreboken legger opp til ensidig og unyansert fremstilling av hva det vil si å være en muslim. For eksempel skapes det et generaliserende inntrykk om at alle muslimske kvinner bruker hijab og det er få eksempler på muslimer i hverdagskontekst. Læreboken presenterer heller ikke islam på en måte som norske muslimer kan kjenne seg igjen i når det vises et grotesk bilde av en religiøs tradisjon som ikke har fotfeste i Norge. På denne måten fremmedgjøres islam i forhold til et norsk «oss». Det er derfor viktig at læreboka har et større fokus på det muslimske mangfoldet for å få en rettferdig og helhetlig fremstilling. Andre funn tyder på at islam presenteres uten tilstrekkelige beskrivelser. Vi ser at blant annet at ord som hijab og bildeforbud kan fremstå som ukjent og vanskelig for elever som først lærer om islam gjennom læreboken. Det er et markant fravær av islamsk arkitektur og musikk, men et godt utvalg av kunstverk i stoffet. Når det gjelder bildeforbudet har vi sett at læreverket kan se ut til å utfordre ulike varianter av fortolkningen. Ved å sladde deler av ansiktet til profeten viser forlaget og forfatterne varsomhet i valg av bilder og kan forstås som et uttrykk for toleranse og respekt.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit