Hvordan blir islam presentert i læreboka? : en lærebokanalyse av Store Spørsmål 8-10
Abstract
Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling:
Hvordan blir islam presentert i en av de nye lærebøkene i KRLE for ungdomsskolen? Og hvilket syn på religion kommer til uttrykk? For å finne svaret på dette, har det blitt gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av læreboken Store Spørsmål 8-10. Hensikten med oppgaven har vært å finne ut om medienes negative fremstilling av islam har reflektert i lærebokens beskrivelser.
Spesielt fremtredende er funn som tyder på at kapittelet om islam forsterker stereotypier og fordommer knyttet til muslimer. Dette har vi sett ved at læreboken legger opp til ensidig og unyansert fremstilling av hva det vil si å være en muslim. For eksempel skapes det et generaliserende inntrykk om at alle muslimske kvinner bruker hijab og det er få eksempler på muslimer i hverdagskontekst. Læreboken presenterer heller ikke islam på en måte som norske muslimer kan kjenne seg igjen i når det vises et grotesk bilde av en religiøs tradisjon som ikke har fotfeste i Norge. På denne måten fremmedgjøres islam i forhold til et norsk «oss». Det er derfor viktig at læreboka har et større fokus på det muslimske mangfoldet for å få en rettferdig og helhetlig fremstilling. Andre funn tyder på at islam presenteres uten tilstrekkelige beskrivelser. Vi ser at blant annet at ord som hijab og bildeforbud kan fremstå som ukjent og vanskelig for elever som først lærer om islam gjennom læreboken. Det er et markant fravær av islamsk arkitektur og musikk, men et godt utvalg av kunstverk i stoffet. Når det gjelder bildeforbudet har vi sett at læreverket kan se ut til å utfordre ulike varianter av fortolkningen. Ved å sladde deler av ansiktet til profeten viser forlaget og forfatterne varsomhet i valg av bilder og kan forstås som et uttrykk for toleranse og respekt.