Toleranse i religionsundervisning : en drøfting av ulike aspekter ved moderne og postmoderne toleranse i lys av lærebøker i Religion og etikk
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/161181Utgivelsesdato
2012-09-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med utgangspunkt i mitt forskningsarbeid om toleranse og dialog i lærebøkene, vil jeg drøfte om det finnes aspekter ved forståelsen av toleranse som passer til den postmoderne modellen. Det primære forskningsspørsmålet jeg vil besvare, er dermed om det finnes grunnlag for å si at det finnes postmoderne aspekter ved den toleranselæringen som skjer i religionsundervisningen på videregående skole gjennom lærebøkene. Hvordan kan vi eventuelt si at dette skjer? Eller hvordan kan vi si at dette ikke skjer? I lys av dette vil jeg så undersøke ulike argumenter for hvordan og hvorfor dette kan være en god måte å praktisere toleranse på, eller ikke. Vil det si å forhandle om forskjellene som finnes på en konstruktiv måte? Jeg kan dermed sette opp en problemstilling og to del-spørsmål som jeg vil besvare i oppgaven: 1) Finnes det postmoderne aspekter ved toleranselæringen i religionsundervisningen på videregående skole? a. Er toleranseforståelsen i lærebøkene postmoderne eller moderne? b. Er toleranseforståelsen i lærebøkene en god måte å forstå og praktisere toleranse på, eller ikke?