Kritisk tenkning i lærebøker for religion og etikk
Abstract
Denne masteravhandlingen i religions- og etikkdidaktikk har tatt utgangspunkt i problemstillingen: I hvor stor grad, og hvilke former for kritisk tenkning legger lærebøker for faget Religion og Etikk til rette for gjennom elevoppgaver? Formålet med avhandlingen har vært å kartlegge hvordan elevoppgavene i lærebøker for religions- og etikk faget kan bidra med å legge til rette for kritisk tenkning, en avgjørende ferdighet i en digitalisert verden. Oppgaven tar utgangspunkt i Peter Faciones seks kjerneferdigheter i kritisk tenkning (1990). I tillegg har jeg utforsket implikasjoner av ulike tilnærminger til religionsdidaktikk, med særlig fokus på skillet mellom faglig utenfra-perspektiv og faglig innenfra perspektiv. Analysen ble strukturert etter to forskningsspørsmål:
1. I hvor stor grad legger lærebøker i Religion og Etikk til rette for kritisk tenkning gjennom elevoppgaver?
2. Hvilke former for kritisk tenking legges det til rette for i lærebøker for Religion og etikk gjennom elevoppgaver?
For å svare på disse forskningsspørsmålene har utført en kvalitativ innholdsanalyse av lærebøkene Religion og etikk (Eidhamar et al., 2022) utgitt av Aschehoug forlag, og Religion og etikk (Eriksen et al., 2022) utgitt av Cappelen Damm. Funnene viser at en stor andel av elevoppgavene legger til rette for kritisk tenkning, og at ulike religionsdidaktiske valg påvirker hvilke former for kritisk tenkning som vektlegges. Like fullt legges til rette for arbeid med alle av Faciones seks kjerneferdigheter i begge lærebøkene.