Blar i MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281"
Viser treff 1-15 av 15
-
Fornyelsen av religionsfaget: en kvalitativ studie av spenningene i utarbeidelsen av kjerneelementene for religionsfaget
(Master thesis, 2018)Hvordan kommer religions- og livssynsfaget til å se ut i fremtiden? En gruppe fagfolk har fått i oppdrag å fastsette kjerneelementer i faget, det vil si det som anses som det mest sentrale innholdet. Disse kjerneelementene ... -
«Hvem har rett til å vite?» : en kvalitativ studie om taushetsplikten og samarbeidet mellom lærere og barnevernet
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven svarer på problemstillingen: Hvordan forholder lærere og barnevernsarbeidere seg til spenningen mellom taushetsplikten og meldeplikten? For å undersøke dette har jeg brukt kvalitativ metode i form av ... -
«Jøss, er du jøden?» En kvalitativ studie av interaksjonen med jødiske veivisere, stereotypiske forestillinger om jøder og norsk skolehverdag.
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Oppgaven er utarbeidet med utgangspunkt i denne problemstillingen: Hvilken kunnskap om jøder og jødedommen eksisterer blant unge voksne i dag, og hva har bidratt til å forme kunnskapen? Hvordan påvirkes ... -
Kva er det rom for i norsk skule? : ein kvalitativ studie av korleis elevar med høgreekstreme haldningar vert møtt i skulen
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgåva ser eg på korleis elevar med høgreekstreme haldningar vert møtt i skulen. Forskingsspørsmåla mine er retta mot å avdekke korleis elevar med høgreekstreme haldningar blir møtt, og kva for dilemma som ... -
Lærerperspektiver på demokratiundervisning i flerreligiøse klasserom
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven omhandler læreres perspektiver på demokratiundervisning i flerreligiøse klasserom. Problemstillingen tematiserer hvordan snakker samfunnsfag- og KRLE-lærere om opplæring til demokratisk medborgerskap i ... -
"Opplæring til demokratisk medborgerskap i ungdomsskolen" : en undersøkelse av læreres perspektiver på demokratiopplæringen i KRLE og samfunnsfag
(Master thesis, 2017)Opplæring til demokratisk medborgerskap er en tematikk som aktualiseres av flere skolepolitiske dokumenter. Dokumentene fremhever hvordan opplæringen skal bidra til og bygge opp under en demokratisk kompetanse hos elevene. ... -
Overlevelsesaktør eller endringsaktør? En kvalitativ studie av et utvalg elevers opplevelse av hatefulle ytringer
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har utgangspunkt i følgende problemstilling: På hvilken måte opplever et utvalg elever ved yrkesfag på VG1 et handlingsrom i møte med hatefulle ytringer på skolen? For å svare på denne problemstillingen ... -
På hvilken måte bidrar Eidsvoll1814 til demokratilæring om, for og gjennom demokratisk deltagelse? : en studie av Eidsvoll1814s demokratiopplæringsprosjekt for elever i den videregående skole
(Master thesis, 2019)I 2020 trer nye læreplaner i kraft i norsk skole, med demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema og satsingsområde i alle relevante fag. De nye læreplanene bærer således bud om at arbeidet med demokrati og medborgerskap ... -
Planlegging av undervisning og improvisasjon
(Master thesis, 2017)Oppgaven tar for seg læreres forhold til planlegging av undervisning og improvisasjon. Lærere gir uttrykk for at de ofte må improvisere i undervisningen fordi de ikke har forberedt seg godt nok. Denne oppgaven ser på hvordan ... -
Profesjonelt ansvar mellom mandat og målstyring
(Master thesis, 2017)Skolens samfunnsmandat har vært tosidig formulert helt tilbake til den første formålsparagrafen fra 1848. Mandatet binder sammen individ- og samfunnsnivået og gjør at skolen ofte omtales som samfunnets lim. Ansvaret for å ... -
Relasjon og kommunikasjon i klasserommet: Hvordan brukes kommunikasjon som en del av relasjonsbygging av lærere på ungdomsskolen, og kan dette bidra til et mer positivt klassemiljø[et]?
(Master thesis, 2017)Oppgaven jeg har skrevet tar i hovedsak for seg relasjonsbygging som tema. Jeg ville på hvordan noen ungdomsskolelærere brukte kommunikasjon som en del av relasjonsbyggingen, og om gode relasjoner med elevene kunne gjøre ... -
Religiøs praksis: en analyse av læreverket Store spørsmål 8-10 i KRLE for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2017)Utgangspunktet for denne masteroppgaven har vært problemstillingen som lyder: Hvordan religiøs praksis blir presentert i Store spørsmål 8-10 for ungdomstrinnet som bygger på nåværende KRLE-plan – og i hvilken grad nyere ... -
Skolens rolle i spenningen mellom demokratimandat og samfunnets sikkerhetsrisiko : en diskursanalyse med utgangspunkt i implementeringen av Nordisk Dembra
(Master thesis, 2019)Hva er en trussel mot demokratiet? Siden starten av 2000-tallet har det vært et økt fokus på sikkerhet, ekstremisme, radikalisering og terror. Vi ser også hatretorikk og fremmedfrykt, særlig mot innvandringsgrupper og i ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i et samfunnsfaglig perspektiv: en kvalitativ studie om samfunnsfaglæreres opplevelser ved videregående skoler om utøvelse av utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2017)Utdanning for bærekraftig utvikling erstattet tidligere nasjonale og internasjonale mål om en miljøvernsutdanning. Dette som følge av definisjonen av bærekraftig utvikling som søkte en utvikling der økonomi, sosiale forhold ... -
Vurdering for læring : elevenes opplevelse av vurderingen i KRLE-faget på ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven omhandler vurdering for læring i KRLE-faget, og tar for seg følgende problemstilling: Hvordan opplever et utvalg elever på ungdomsskolen vurderingen i KRLE-faget? Gjennom to gruppeintervjuer har ...