Vurdering for læring : elevenes opplevelse av vurderingen i KRLE-faget på ungdomsskolen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620615Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven omhandler vurdering for læring i KRLE-faget, og tar for seg følgende problemstilling:
Hvordan opplever et utvalg elever på ungdomsskolen vurderingen i KRLE-faget?
Gjennom to gruppeintervjuer har jeg spurt tilsammen åtte elever om deres opplevelser knyttet til vurderingen i KRLE-faget, i lys av Utdanningsdirektoratets fire prinsipper i vurdering for læring. Intervjumaterialet er det empiriske grunnlaget for oppgaven, mens det teoretiske grunnlaget er hentet fra litteratur om vurdering for og av læring, spesielt fra Engh, Gamlem, Slemmen, Lied & Lied og Utdanningsdirektoratet. Jeg har også lagt vekt på sosiokulturell læringsteori.
Analysen av informantsvarene viser blant annet at:
• Elevene rapporterer om mange skriftlige prøver med faktabaserte spørsmål
• Elevene sammenligner mestringsnivået sitt med hverandre
• Elevene ønsker veiledning i hvordan de skal arbeide med mål og kriterier
• Elevene opplever det som nyttig at læreren forteller hva de skal kunne i forbindelse med vurderingssituasjoner
• Halvparten av elevene er usikre på hva som forventes av dem
• Over halvparten av elevene opplever sjeldent at tilbakemeldingen sier noe om hva de gjør bra eller gir råd om hvordan de kan forbedre seg
• Elevene foretrekker og ønsker flere individuelle muntlige tilbakemeldinger
• Elevene opplever i liten grad å vurdere eget arbeid, men involveres noen ganger når det skal bestemmes vurderingsform
Resultatet av denne masteroppgaven viser at elevene ser ut til å oppleve en stor del av vurderingen i KRLE-faget nærmere det som forstås som vurdering av læring, enn vurdering for læring. Elevene opplever det meste av vurderingen mer som en kontroll, enn som et redskap for læring. Funnene i oppgaven antyder derfor et forbedringspotensial i vurderingspraksisen som elevene møter, dersom den skal være i tråd med prinsippene i vurdering for læring.