• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vurdering for læring : elevenes opplevelse av vurderingen i KRLE-faget på ungdomsskolen

Berntsen, Trine Bihaug
Master thesis
Thumbnail
View/Open
5003 Berntsen, Trine Bihaug.pdf (593.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2620615
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1071]
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler vurdering for læring i KRLE-faget, og tar for seg følgende problemstilling:

Hvordan opplever et utvalg elever på ungdomsskolen vurderingen i KRLE-faget?

Gjennom to gruppeintervjuer har jeg spurt tilsammen åtte elever om deres opplevelser knyttet til vurderingen i KRLE-faget, i lys av Utdanningsdirektoratets fire prinsipper i vurdering for læring. Intervjumaterialet er det empiriske grunnlaget for oppgaven, mens det teoretiske grunnlaget er hentet fra litteratur om vurdering for og av læring, spesielt fra Engh, Gamlem, Slemmen, Lied & Lied og Utdanningsdirektoratet. Jeg har også lagt vekt på sosiokulturell læringsteori.

Analysen av informantsvarene viser blant annet at:

• Elevene rapporterer om mange skriftlige prøver med faktabaserte spørsmål

• Elevene sammenligner mestringsnivået sitt med hverandre

• Elevene ønsker veiledning i hvordan de skal arbeide med mål og kriterier

• Elevene opplever det som nyttig at læreren forteller hva de skal kunne i forbindelse med vurderingssituasjoner

• Halvparten av elevene er usikre på hva som forventes av dem

• Over halvparten av elevene opplever sjeldent at tilbakemeldingen sier noe om hva de gjør bra eller gir råd om hvordan de kan forbedre seg

• Elevene foretrekker og ønsker flere individuelle muntlige tilbakemeldinger

• Elevene opplever i liten grad å vurdere eget arbeid, men involveres noen ganger når det skal bestemmes vurderingsform

Resultatet av denne masteroppgaven viser at elevene ser ut til å oppleve en stor del av vurderingen i KRLE-faget nærmere det som forstås som vurdering av læring, enn vurdering for læring. Elevene opplever det meste av vurderingen mer som en kontroll, enn som et redskap for læring. Funnene i oppgaven antyder derfor et forbedringspotensial i vurderingspraksisen som elevene møter, dersom den skal være i tråd med prinsippene i vurdering for læring.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit