• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Overlevelsesaktør eller endringsaktør? En kvalitativ studie av et utvalg elevers opplevelse av hatefulle ytringer

Arnesen, Eirik Flageborg
Master thesis
Thumbnail
Åpne
5501 Arnesen, Eirik Flageborg.pdf (1.153Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2631816
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteravhandlinger / Master theses [1071]
Sammendrag
Denne masteroppgaven har utgangspunkt i følgende problemstilling: På hvilken måte opplever et utvalg elever ved yrkesfag på VG1 et handlingsrom i møte med hatefulle ytringer på skolen? For å svare på denne problemstillingen har det blitt gjennomført tre kvalitative fokusgruppeintervjuer med henholdsvis 13 informanter fra to ulike linjer, gutteklassen og jenteklassen, på yrkesfag VG1. Oppgavens hensikt er i å kunne svare på informantenes forhold til hatefulle ytringer, og svare på hvordan deres handlingsrom oppleves i situasjoner hvor hatefulle ytringer eksplisitt eller implisitt er tilstede.

I etterkant av analyseprosessen av feltarbeidet kommer det frem at hatefulle ytringer i flere ulike varianter er en del av hverdagen til informantene. Tålegrensen for hat hos informantene fremkommer som ulik. Til tross for at gruppene felles påpeker økende trend av grovt og hatefullt språkbruk som del av hverdagsspråket. Deres opplevelse av hatefulle ytringer derimot varierte i størst grad etter hvilken rolle de hadde; som avsender, vitne eller offer av hatefulle ytringer. I lys av rollene varierte deres opplevde handlingsrom. Handlingsrommet ble vinklet som informantenes kreativt konstruerte bilde av hvilke handlingsalternativer og deres mulighet til å endre sin egen situasjon til tross for begrensninger utenfra. Dette endret seg på bakgrunn av rolle, kontekst, gjeldende maktperspektiver og deres bilde av mulighet for egen innflytelse.

Aktuelle teoretiske perspektiver som drøftes opp mot funnene i oppgaven er ytringsfrihet, teori omkring hatefulle ytringer, demokrati i skolen, maktperspektiver og relevante fagrapporter.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit