• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lærerperspektiver på demokratiundervisning i flerreligiøse klasserom

Mortensen, Henry
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH5055-1906-Mortensen-navn.pdf (720.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2447625
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1256]
Abstract
Denne oppgaven omhandler læreres perspektiver på demokratiundervisning i flerreligiøse klasserom. Problemstillingen tematiserer hvordan snakker samfunnsfag- og KRLE-lærere om opplæring til demokratisk medborgerskap i flerreligiøse klasserom og oppleves det som en pedagogisk ressurs eller et pedagogisk problem? Det tas utgangspunkt i to forskningsspørsmål for å svare på problemstillingen: (1) Påvirkes undervisningen av at klasserommet er flerreligiøst? (2) Er det flerreligiøse en pedagogisk ressurs eller et pedagogisk problem for demokratiopplæring i KRLE og samfunnsfag?

Det har blitt benyttet semi-strukturerte intervjuer av fire lærere i samfunnsfag og KRLE fra tre forskjellige ungdomsskoler. I intervjuene blir det snakket om hvordan lærerne beskriver opplæring til demokrati og medborgerskap, og hva som kjennetegner en god demokratiundervisning. Det blir lagt vekt på hvorvidt det flerreligiøse mangfoldet påvirker undervisningen og i hvilken grad lærerne erfarer flerreligiøsitet som en pedagogisk ressurs, eller som en pedagogisk utfordring.

I stor grad blir flerreligiøse klasser erfart som positive og påvirker undervisningen deretter. Ambisjonene lærerne har med demokratiundervisningen er i tråd med skolens mandat og overordnede mål. Det blir imidlertid pekt på at utførelsen vanskeliggjøres av kompetansemål og tid. En pedagogisk utfordring blir da å gjennomføre god demokratiundervisning i flerreligiøse klasserom. Det flerreligiøse mangfoldet kan også vise seg som en pedagogisk utfordring i demokratiundervisingen som følge av dette.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit