MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn: Recent submissions
Now showing items 501-520 of 1722
-
Rastafari : etiopianisme i Vest-indisk kontekst
(Spesialavhandling, 1980) -
Johannes-evangeliets bruk av dobbelttydige ord og uttrykk
(Spesialavhandling, 1980) -
Gisle Johnsons lære om gjenfødelsen : framstilling og vurdering
(Spesialavhandling, 1980) -
Jesusbildet i Koranen
(Spesialavhandling, 1980) -
Casparis kritikk av grundtvigianismens syn på skriften
(Spesialavhandling, 1981) -
Lærerperspektiver på mobbing i skolen : hvordan et utvalg kontaktlærere forstår mobbing og forebygging
(Master thesis, 2022)Problemstilling: Hvordan forstår et utvalg kontaktlærere mobbing? Og hvordan forebygger de? Teori: Aktuelle teoretikere innenfor mobbefeltet som tilsammen utgjør det teoretiske og empiriske rammeverket for oppgaven. ... -
Folkehelse og livsmestring i religionsfaget på ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt hvilken forståelse et utvalg religionslærere på Østlandet har av det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Den har videre undersøkt hvordan disse lærerne implementerer temaet i sin ... -
Elevar si oppleving av KRLE : ein kvalitativ studie av eit utval ungdomsskuleelevar sine erfaringar med faget og deira oppleving av fagets relevans i kvardagslivet
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er opplevinga av verdiane i KRLE-faget frå eit elevperspektiv. Studien sitt føremål har vore å finne ut om elevane opplever faget som relevant for dei i dag i deira kvardagsliv, og korleis dei ser ... -
Forebygging av radikalisering og ekstremisme i skolen
(Master thesis, 2022)Problemstillingen som blir forsøkt besvart i denne oppgaven er: Hvordan samarbeider politiet og skolen i forebyggingen av ekstremisme og radikalisering og hva er deres perspektiv på ulike forebyggingsstrategier? Problemstillingen ... -
Muntlig vurdering i religion og etikk : hvilke erfaringer har et utvalg religions- og etikklærere med muntlighet og muntlig vurdering, og hva preger deres vurderingspraksis?
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan religions- og etikklærere arbeider med muntlighet og muntlig vurdering, og hva som preger deres muntlige vurderingspraksis. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke følgende ... -
Gruppebaserte skjellsord og faktorer som kan enten svekke eller styrker bruk av gruppebaserte skjellsord : hvilke erfaringer har et utvalg av ungdommer med bruken av gruppebaserte skjellsord, og hvilke faktorer oppgir de at svekker eller styrker sosial aksept for bruk av gruppebaserte skjellsord?
(Master thesis, 2022)Bruken av gruppebaserte skjellsord kan være mer synlig i dagens samfunn. Dette har blitt belyst av NRK sin artikkel. Denne artikkelen baserer seg på en undersøkelse som er gjennomført på ungdomsskolen om gruppebaserte ... -
10. august-terrorens plass i undervisningen : en kvalitativ studie om lærere i Oslo og Bærum sine forståelser av 10. august-terroren og dens potensiale for elevers demokratiske medborgerskap
(Master thesis, 2022)Skolen er en arena hvor elevene skal trenes på å bli demokratiske medborgere. Inspirert av implementeringen av læreplanen fra 2020 og forskning om undervisning om 22. juli, er tema for denne studien hvordan terrorangrepet ... -
Danning i fagfornyelsen : en kvalitativ studie av danning i fagfornyelsen for religions- og etikkfaget
(Master thesis, 2022)Mellom 2020 og 2023 blir de nye læreplanen for alle fag på alle årstrinn og studieprogrammer innført. I forkant av denne læreplanreformen, satte Utdanningsdirektoratet ned læreplangrupper for samtlige fag med mandat om å ... -
Forholdet mellom lærer-elev relasjoner og prestasjoner : en kvalitativ undersøkelse av gutter på videregående skole
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen undersøker jeg hvordan elever blir påvirket av lærer-elev relasjoner og hvordan deres læringsmiljø og faglige prestasjoner blir påvirket. Oppgaven har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan ... -
Dybdelæring i K- RLE- lærebøker : hvordan tilrettelegges det for dybdelæring i to ulike lærebøker i K-RLE?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker tilrettelegging for dybdelæring i K-RLE- lærebøker. Problemstillingen for studien er: Hvordan legges det til rette for dybdelæring i en utvalgt lærebok fra ungdomsskolen med innføringen av ... -
Dåp, drikkebeger, død og disippelskap : idealer og grenser for Jesusetterfølgelse i Mark 10,35-40
(Master thesis, 2022)Problemstillingen for denne avhandlingen er: Hvilke grenser og idealer settes for Jesusetterfølgelsen, ifølge Markus 10,35-40? Jeg undersøker det hovedsakelig ved en narrativ-kritisk metode, men bruker andre verktøy for ... -
Emosjoners rolle i møte med kontroversielle temaer i undervisning : hvordan påvirker hensynet til elevenes følelser undervisning av kontroversielle temaer?
(Master thesis, 2022)Religionsfaget er et fag som tar for seg mange temaer som kan forstås som kontroversielle. Med utgangspunkt i den affektive vendingen og det relativt nye fokuset knyttet til affekts rolle i medborgerskap og demokrati har ... -
Kristen diakoni i et livssynsåpent samfunn
(Master thesis, 2022)Denne oppgavens tema er «Kristen diakoni i et livssynsåpent samfunn». Temaet blir utforsket gjennom problemstillingen: Hva innebærer samarbeidet mellom kirken og omsorgsforetak om kristen trosutøvelse i et livssynsåpent ... -
Estetiske læreprosesser - i kirkelig undervisning
(Master thesis, 2022)Jeg har i problemfeltet problematisert ordbruken i trosopplæringsplanen og jeg har sett at en manglende helhetsforståelse i flere aspekter etterlyses i evalueringsrapporten fra januar 2022 (evaluering av trosopplæring ... -
Høyrepopulisme, muslimfiendtlighet & sosiale medier : hvilket syn fremmer Marine Le Pen av islam på Twitter?
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen undersøker den franske høyrepopulisten Marine Le Pens fremstillinger av islam. Islams plass i det franske samfunnet har vært et tema for mye debatt de senere årene, og terrorangrepene høsten 2020 ...