MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 1186
-
Lærerperspektiver på mobbing i skolen : hvordan et utvalg kontaktlærere forstår mobbing og forebygging
(Master thesis, 2022)Problemstilling: Hvordan forstår et utvalg kontaktlærere mobbing? Og hvordan forebygger de? Teori: Aktuelle teoretikere innenfor mobbefeltet som tilsammen utgjør det teoretiske og empiriske rammeverket for oppgaven. ... -
Folkehelse og livsmestring i religionsfaget på ungdomsskolen
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt hvilken forståelse et utvalg religionslærere på Østlandet har av det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Den har videre undersøkt hvordan disse lærerne implementerer temaet i sin ... -
Elevar si oppleving av KRLE : ein kvalitativ studie av eit utval ungdomsskuleelevar sine erfaringar med faget og deira oppleving av fagets relevans i kvardagslivet
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er opplevinga av verdiane i KRLE-faget frå eit elevperspektiv. Studien sitt føremål har vore å finne ut om elevane opplever faget som relevant for dei i dag i deira kvardagsliv, og korleis dei ser ... -
Forebygging av radikalisering og ekstremisme i skolen
(Master thesis, 2022)Problemstillingen som blir forsøkt besvart i denne oppgaven er: Hvordan samarbeider politiet og skolen i forebyggingen av ekstremisme og radikalisering og hva er deres perspektiv på ulike forebyggingsstrategier? Problemstillingen ... -
Muntlig vurdering i religion og etikk : hvilke erfaringer har et utvalg religions- og etikklærere med muntlighet og muntlig vurdering, og hva preger deres vurderingspraksis?
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan religions- og etikklærere arbeider med muntlighet og muntlig vurdering, og hva som preger deres muntlige vurderingspraksis. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke følgende ... -
Dybdelæring i K- RLE- lærebøker : hvordan tilrettelegges det for dybdelæring i to ulike lærebøker i K-RLE?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker tilrettelegging for dybdelæring i K-RLE- lærebøker. Problemstillingen for studien er: Hvordan legges det til rette for dybdelæring i en utvalgt lærebok fra ungdomsskolen med innføringen av ... -
Gruppebaserte skjellsord og faktorer som kan enten svekke eller styrker bruk av gruppebaserte skjellsord : hvilke erfaringer har et utvalg av ungdommer med bruken av gruppebaserte skjellsord, og hvilke faktorer oppgir de at svekker eller styrker sosial aksept for bruk av gruppebaserte skjellsord?
(Master thesis, 2022)Bruken av gruppebaserte skjellsord kan være mer synlig i dagens samfunn. Dette har blitt belyst av NRK sin artikkel. Denne artikkelen baserer seg på en undersøkelse som er gjennomført på ungdomsskolen om gruppebaserte ... -
Forholdet mellom lærer-elev relasjoner og prestasjoner : en kvalitativ undersøkelse av gutter på videregående skole
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen undersøker jeg hvordan elever blir påvirket av lærer-elev relasjoner og hvordan deres læringsmiljø og faglige prestasjoner blir påvirket. Oppgaven har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan ... -
10. august-terrorens plass i undervisningen : en kvalitativ studie om lærere i Oslo og Bærum sine forståelser av 10. august-terroren og dens potensiale for elevers demokratiske medborgerskap
(Master thesis, 2022)Skolen er en arena hvor elevene skal trenes på å bli demokratiske medborgere. Inspirert av implementeringen av læreplanen fra 2020 og forskning om undervisning om 22. juli, er tema for denne studien hvordan terrorangrepet ... -
Danning i fagfornyelsen : en kvalitativ studie av danning i fagfornyelsen for religions- og etikkfaget
(Master thesis, 2022)Mellom 2020 og 2023 blir de nye læreplanen for alle fag på alle årstrinn og studieprogrammer innført. I forkant av denne læreplanreformen, satte Utdanningsdirektoratet ned læreplangrupper for samtlige fag med mandat om å ... -
Høyrepopulisme, muslimfiendtlighet & sosiale medier : hvilket syn fremmer Marine Le Pen av islam på Twitter?
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen undersøker den franske høyrepopulisten Marine Le Pens fremstillinger av islam. Islams plass i det franske samfunnet har vært et tema for mye debatt de senere årene, og terrorangrepene høsten 2020 ... -
Dalit Christians in Nepal and the Experience of Conversion : Challenges and Opportunities
(Master thesis, 2022)The present research entitled Dalit Christians in Nepal and their Experiences of Conversion: Opportunities and Challenges is qualitative research with six chapters: introduction, theory, methodology, data presentation, ... -
Psykisk helse i folkehøyskolen : kan religiøse aspekter ved folkehøyskolen bidra i arbeidet med å bedre psykisk helse?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har besvart problemstillingen: Kan religiøse aspekter ved folkehøyskolen bidra i arbeidet med å bedre psykisk helse? Sammenhengen mellom psykisk helse og folkehøyskolens religiøse aspekt har ikke vært ... -
«Reading the body in truth» : en analyse av «kroppens språk» i Pave Johannes Paul IIs Kroppens teologi
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven er en kvalitativ, kritisk, tekstanalyseoppgave innenfor systematisk teologi. Jeg gjør en systematisk, hermeneutisk rekonstruksjon av det Pave Johannes Paul II kaller «Kroppens språk», slik denne teologien ... -
Videregåendeelevers tanker om egne utdanningsmuligheter
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hva tenker elever i videregående skole om egne muligheter for valg av høyere utdanning, og i hvilken grad er det avgjørende hva foreldre og medelever ... -
Åpent rom i et lukket samfunn : en kvalitativ studie av de ansattes erfaringer ved samtaletilbudet 13-20 under koronapandemien
(Master thesis, 2022)Studien har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hva kjennetegner de ansatte i 13-20 sine erfaringer under koronapandemien? Vi har to spesielle år bak oss, plutselig ble friheten tatt bort fra oss og vi ble «redde» for ... -
Leik og Sprell : en studie av læringssyn og synet på barnet som teologisk subjekt i kirkelig undervisning
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen har undervisning for de minste barna (3-5 år) i en kirkelig kontekst som tema. Dette er en teoretisk oppgave som gjør bruk av dokumentanalyse for å se på to læreverk (Gudsrikeleiken og Sprell Levende) ... -
La oss snakke om livet etter døden : en tematisk litteraturanalyse av barnebøker i lys av norsk samtidsteologi. Hvordan kan dette yte ressurser til barns livstolkning?
(Master thesis, 2022)I denne masteravhandlingen undersøker jeg hvordan kristne barnebøker om døden kan yte ressurser for barns livstolkning i dag. Dette søker jeg å finne svar på med følgende problemstilling: Hvordan beskrives livet etter ... -
Dåp, drikkebeger, død og disippelskap : idealer og grenser for Jesusetterfølgelse i Mark 10,35-40
(Master thesis, 2022)Problemstillingen for denne avhandlingen er: Hvilke grenser og idealer settes for Jesusetterfølgelsen, ifølge Markus 10,35-40? Jeg undersøker det hovedsakelig ved en narrativ-kritisk metode, men bruker andre verktøy for ... -
Emosjoners rolle i møte med kontroversielle temaer i undervisning : hvordan påvirker hensynet til elevenes følelser undervisning av kontroversielle temaer?
(Master thesis, 2022)Religionsfaget er et fag som tar for seg mange temaer som kan forstås som kontroversielle. Med utgangspunkt i den affektive vendingen og det relativt nye fokuset knyttet til affekts rolle i medborgerskap og demokrati har ...