Emosjoners rolle i møte med kontroversielle temaer i undervisning : hvordan påvirker hensynet til elevenes følelser undervisning av kontroversielle temaer?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3010572Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Religionsfaget er et fag som tar for seg mange temaer som kan forstås som kontroversielle. Med utgangspunkt i den affektive vendingen og det relativt nye fokuset knyttet til affekts rolle i medborgerskap og demokrati har denne religionsdidaktiske studien har hatt som formål å undersøke hvordan hensynet til elevers følelser påvirker undervisning av kontroversielle temaer. For å besvare denne problemstillingen har oppgaven tre forskningsspørsmål: 1) Hva er det som gjør et tema kontroversielt? 2) Hvordan er religionsfaget arena for demokratiopplæring? Og 3) Hvilke utfordringer er det knyttet til undervisning av kontroversielle temaer?
Empirien som er brukt for å besvare denne problemstillingen er kvalitative forskningsintervju med fem religionslærere ved fire ulike videregående skoler i Norge. Gjennom en abduktiv analytisk tilnærming til det empiriske materialet ble det samlet ulike erfaringer knyttet til undervisning av kontroversielle temaer i religionsfaget. Funnene som kom frem i analysen er diskutert opp mot demokratiteori, affekt- og emosjonsteori og undervisningsstrategier.
Ett av avhandlingens hovedfunn er at hensynet til elevenes følelser påvirker hvordan man møter og behandler kontroversielle temaer. Hva som anses som kontroversielle temaer baseres i stor grad på elevers emosjonelle forhold til temaet, og ikke det epistemiske kriteriet til temaet. Studien viser også at lærerne har ulik tilnærming til kontroversielle temaer, og tilnærmingen påvirkes av hensynet til elevenes følelser.