Lærerperspektiver på mobbing i skolen : hvordan et utvalg kontaktlærere forstår mobbing og forebygging
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3010829Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstilling: Hvordan forstår et utvalg kontaktlærere mobbing? Og hvordan forebygger de?
Teori: Aktuelle teoretikere innenfor mobbefeltet som tilsammen utgjør det teoretiske og empiriske rammeverket for oppgaven.
Metode: For å belyse denne problemstillingen har jeg gjennomført fem kvalitative intervjuer med fire lærere og to miljøarbeidere.
Resultater: Studien viser at mobbing som sosialt fenomen har en direkte sammenheng med klassens miljø. Til tross for at informantene hadde en tilnærmet lik definisjon av hva mobbing er, forklarte samtlige lærere og miljøarbeidere at mobbing er komplekst og dynamisk utfordring som ofte ikke kunne løses av læreren alene.
Konklusjon
Mobbing i skolen er på ingen måte et nytt fenomen. Det videreutvikles i samsvar med elevene og teknologien. Funnene fra studien gir tydelige indikasjoner på at mobbing i skolen henger tett sammen med klasseledelse, klassemiljø, identitet og livsmestring. Elevers sosiale opplevelse av skolehverdagen vil i de fleste tilfeller har en direkte påvirkning på deres faglige utbytte og prestasjoner.
Lærerne uttrykte at de anvendte skolens strukturelle redskaper i form av aktivitetsplikten og elevundersøkelsen. De påpekte derimot videre at de hadde behov for egne verktøy for kartlegging og evaluering av elevers trivsel. Verktøyene er som oftest skolens eller lærerens tiltak basert på behovet på skolen eller en spesifikk klasse. Funnet indikerer og presiserer mobbingens kompleksitet. Det vil være nærmest umulig å lage en konkret steg for steg mal på bekjemping av mobbing. Når det er nevnt, vil det være sentrale faktorer som vil være gjeldene i alle skoler som har som mål å skape mobbefrie klasserom.
Mulige innfallsvinkler retter seg mot å sette tydelige rammer og strukturer som er basert på trygghet, sosial kompetanse, mestring og samarbeid. Læreren kan i stor grad tilrettelegge for en felles identitet skapende kultur. Samtidig vil den i de fleste tilfeller være avhengig av å ha et godt kollegialt samarbeid som deler den samme visjonen.