Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Mathias Seung
dc.date.accessioned2022-08-09T12:20:16Z
dc.date.available2022-08-09T12:20:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010829
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan forstår et utvalg kontaktlærere mobbing? Og hvordan forebygger de? Teori: Aktuelle teoretikere innenfor mobbefeltet som tilsammen utgjør det teoretiske og empiriske rammeverket for oppgaven. Metode: For å belyse denne problemstillingen har jeg gjennomført fem kvalitative intervjuer med fire lærere og to miljøarbeidere. Resultater: Studien viser at mobbing som sosialt fenomen har en direkte sammenheng med klassens miljø. Til tross for at informantene hadde en tilnærmet lik definisjon av hva mobbing er, forklarte samtlige lærere og miljøarbeidere at mobbing er komplekst og dynamisk utfordring som ofte ikke kunne løses av læreren alene. Konklusjon Mobbing i skolen er på ingen måte et nytt fenomen. Det videreutvikles i samsvar med elevene og teknologien. Funnene fra studien gir tydelige indikasjoner på at mobbing i skolen henger tett sammen med klasseledelse, klassemiljø, identitet og livsmestring. Elevers sosiale opplevelse av skolehverdagen vil i de fleste tilfeller har en direkte påvirkning på deres faglige utbytte og prestasjoner. Lærerne uttrykte at de anvendte skolens strukturelle redskaper i form av aktivitetsplikten og elevundersøkelsen. De påpekte derimot videre at de hadde behov for egne verktøy for kartlegging og evaluering av elevers trivsel. Verktøyene er som oftest skolens eller lærerens tiltak basert på behovet på skolen eller en spesifikk klasse. Funnet indikerer og presiserer mobbingens kompleksitet. Det vil være nærmest umulig å lage en konkret steg for steg mal på bekjemping av mobbing. Når det er nevnt, vil det være sentrale faktorer som vil være gjeldene i alle skoler som har som mål å skape mobbefrie klasserom. Mulige innfallsvinkler retter seg mot å sette tydelige rammer og strukturer som er basert på trygghet, sosial kompetanse, mestring og samarbeid. Læreren kan i stor grad tilrettelegge for en felles identitet skapende kultur. Samtidig vil den i de fleste tilfeller være avhengig av å ha et godt kollegialt samarbeid som deler den samme visjonen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectMobbingen_US
dc.subjectskolenen_US
dc.titleLærerperspektiver på mobbing i skolen : hvordan et utvalg kontaktlærere forstår mobbing og forebyggingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber98en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel