Browsing MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289"
Now showing items 1-14 of 14
-
Aktive konfirmanter : en analyse av læringsmuligheter ved praktiseringen av diakoni med konfirmanter
(Master thesis, 2018)Masteravhandlingens problemstilling hvordan diakonal praksis kan fremme kunnskap om den kristne tro for konfirmanter. For å kunne svare på dette har jeg valgt å sette det inn i en sosiokulturell kontekst og brukt teorier ... -
«Bare den kirke som overleverer, kan overleve»: en undersøkelse av objekter og kulturelle redskaper i en ungdomsklubb og et konfirmantarbeid i regi av Den norske kirke.
(Master thesis, 2018)Dette er en kvalitativ forskning som prøver å svare på problemstillingen: «Hva er objektet i et kontinuerlig og et tidsavgrenset tiltak, og hva er forholdene mellom dem?» For å besvare problemstillingen tar avhandlingen ... -
Bruk av app som undervisningsverktøy i trosopplæringen i Den norske kirke
(Master thesis, 2018)Denne avhandlingen handler om bruk av app som undervisningsverktøy i trosopplæringen i Den norske kirke, ut fra en problemstilling som belyser om det er formålstjenlig for undervisningsansvarlige i en menighet å bruke app ... -
Bønnen som synes - bruk av bønnetreet som forbønnsform i gudstjenesten for store og små
(Master thesis, 2017)Masteravhandlingens tema barn og forbønn belyses gjennom en kvalitativ casestudie av en lokalt utformet bønnevandring. Det empiriske materialet i avhandlingen består av 1382 bønnesymbollapper (hjerter, stjerner og dråper) ... -
Et bidrag til en fadderteologi
(Master thesis, 2017)Oppslutningen om dåp og konfirmasjon i Den norske kirke går nedover (Statistisk sentralbyrå 2016). Studien søker etter svar på om en bedre tilrettelegging for fadderskap fra kirkens side kan bidra til at denne trenden ... -
Fra dåpsopplæring til trosopplæring: hvorfor vedtok Stortinget trosopplæringsreformen?
(Master thesis, 2018)Trosopplæringsreformen var et vannskille i Den norske kirkes historie og i norsk livssynspolitikk. Den norske kirke hadde frem til 1969 betraktet kristendomsfaget i skolen som sin dåpsopplæring. Da det multireligiøse ... -
Hvordan responderer konfirmanter på kirkens påskefortelling?: en kvalitativ studie av en konfirmasjonsundervisning med vekt på hvilke følger konfirmantenes respons kan ha for undervisningens innhold og metoder
(Master thesis, 2017)Avhandlingens hovedsakelige problemstilling er å finne ut av hvordan konfirmanter responderer på kirkens påskefortelling. I og med at avhandlingens mål ikke kun er deskriptivt, med en hensikt å kartlegge denne responsen, ... -
Klatring som trusopplæring? Ein empirisk studie av aktivitetar i ein ferieklubb i trusopplæringa
(Master thesis, 2017)Formålet med masteroppgåva er å bidra inn i samtalen om korleis ein legg til rette trusopplæringa for barn gjennom aktivitetar som ber preg av å vere handlings- og opplevingsorienterte. Dette går inn i ein diskusjon om kva ... -
Lederkurs for ungdomsledere i den norske og svenske kirken : en pedagogisk analyse av læremidler
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven analyserer jeg to ledertreningsopplegg for ungdom etter konfirmasjonsalderen. Disse er MILK fra Norges KFUK-KFUM, et 1-årig kurs for ungdomsledere, og Ledarutbildning för Unga ledare i Svenska kyrkan, et ... -
Lokale trusopplæringsplanar: kva er objektet i lokale planar for trusopplæring?
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandlinga ser nærare på motivasjonen i lokale trusopplæringsplanar. Det er valt ut to lokale planar frå kyrkjelydar i Oslo kommune. Oppgåva er ein kvalitativ komparativ innhaldsanalyse av desse to planane. ... -
Oi! Se! Dåpen! Babyteater i trosopplæringen i Den norske kirke : babyteater som læringsfremmende aktivitet
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven i kirkelig undervisning har som mål å sette fokus på de aller minste i kirken; barna 0-3 år. Plan for trosopplæring tilsier at alle døpte 0-18 år skal få tilbud om en systematisk og helhetlig trosopplæring. ... -
Om læringskultur i kirkestab : hvordan foregår kunnskapsdeling og organisatoriske læringsprosesser i kirkestab?
(Master thesis, 2017)Kunnskapsprosesser i kirkestaben er denne avhandlingens særskilte interesseområde. Med en problemstilling som spør Hvordan foregår kunnskapsdeling og organisatoriske lærings-prosesser i kirkestab? går den inn i de dynamiske ... -
Utvikling av lokal plan for skole – kirkesamarbeid : Et aksjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2017)Dette er en kvalitativ empirisk studie av et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på prosessen der en samhandlingsplan for skole-kirke blir til. Plangruppa som utformet planen besto av ansatte fra skole og kirke. Planprosessen ... -
Valg av faddere i samisk og norsk område i Finnmark
(Master thesis, 2018)I Den norske kirke er faddere i forbindelse med dåp en lang tradisjon. Dette studiet søker å finne svar på hvordan foreldre i Finnmark resonnerer når de velger faddere. Videre vil studien finne svar på om det er vesentlige ...