Utvikling av lokal plan for skole – kirkesamarbeid : Et aksjonsforskningsprosjekt
Abstract
Dette er en kvalitativ empirisk studie av et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på prosessen der en samhandlingsplan for skole-kirke blir til. Plangruppa som utformet planen besto av ansatte fra skole og kirke. Planprosessen foregikk på bakgrunn av skolens rammeverk og lokal kontekst. Målet med denne avhandlingen er å vise formaliseringsprosessen av planen, samt å redegjøre for hvordan et slikt tverrfaglig samarbeid kan foregå. Videre se hvordan to profesjoner kan trekke veksler på hverandres kompetanse og yrkeserfaring. Skole og kirke er to institusjoner med felles historie, men må i dag tufte et samarbeid i lys av skolens rammeverk, samt bevisste kirkelige ansatte som vet hvor grensene går i et krevende felt. At samarbeidet blir formalisert styrker muligheten for gjennomføring av tiltak, samt at skoleledere kan stå inne for bruk av kirken som faglig ressurs i undervisningssammenheng.