Browsing MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn by Title
Now showing items 980-999 of 1719
-
Lysgloben i Den norske kirke. Hvordan er den i bruk under gudstjenesten, og hvordan opplever brukerne sin egen bruk av den?
(Master thesis, 2014-09-17)Jeg ønsker å undersøke hvordan lysgloben er i bruk i lutherske kirker, samt undersøke hvordan brukerne opplever sin egen bruk av den. For å finne svar, skal det gjennomføres empiriske feltstudier knyttet til bruk av lysglobe ... -
Lyssnande som teologisk praktik
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Læren om Filioque som økumenisk problem mellom Øst- og Vestkirken
(Master thesis, 2012-10-25)I denne oppgaven vil jeg se på Filioque – spørsmålet, og dets betydning for forholdet mellom øst – og vest – kirken. Filioque – doktrinen skapte en økumenisk konflikt mellom den østlige og den vestlige del av kristenheten, ... -
Læreplan og demokrati Om lærernes bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratipedagogisk perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Lærer eller medvandrer? En undersøkelse av endringer i samspillet mellom trosopplærere og unge medarbeidere gjennom trosopplæringsreformen
(Master thesis, 2010-02-09)Tema for oppgava er menigheten som læringsfellesskap for ungdom, med vekt på trosopplærerens rolle i samspillet med unge. Problemstillingen spør etter mulighetene for å gi trosopplæring gjennom deltaking i fellesskap, og ... -
Lærerens makt og avmakt i et flerkulturelt klasserom – en analyse av lærerstudenters profesjonsetiske forståelse
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen utforsker vi undervisning i et kurs i samfunnfag- og KRLE-didaktikk, med mål om å utvikle lektorstudenters profesjonsetiske forståelse relatert til diskriminering og rasisme i skolen. I undervisningen ... -
Lærerperspektiver på demokratiundervisning i flerreligiøse klasserom
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven omhandler læreres perspektiver på demokratiundervisning i flerreligiøse klasserom. Problemstillingen tematiserer hvordan snakker samfunnsfag- og KRLE-lærere om opplæring til demokratisk medborgerskap i ... -
Lærerperspektiver på mobbing i skolen : hvordan et utvalg kontaktlærere forstår mobbing og forebygging
(Master thesis, 2022)Problemstilling: Hvordan forstår et utvalg kontaktlærere mobbing? Og hvordan forebygger de? Teori: Aktuelle teoretikere innenfor mobbefeltet som tilsammen utgjør det teoretiske og empiriske rammeverket for oppgaven. ... -
Lærerprofesjonens etiske plattform : en kvalitativ studie av prosesser rundt implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform : Lærerprofesjonens etiske plattform, - hvordan er kjennskap til, implementering av og erfaringer med
(Master thesis, 2015-10-02)Ut fra studiet - Erfaringsbasert master i religion, livssyn og etikk, har jeg skrevet en oppgave med Lærerprofesjonens etiske plattform som utgangspunkt. I studien undersøkes det hvordan møte med plattformen har vært på ... -
Lærerrollen i møtet med 22. juli-senteret : en kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere forholder seg til egne minner i møtet med undervisning og skolebesøk til 22. julisenteret
(Master thesis, 2021)Tema for masteroppgaven er Læreres møte med undervisning om 22. juli. Med denne tematikken søker jeg å forstå funksjonen et levd minne kan ha i møte med undervisning om vanskelig historie. Jeg har derfor valgt følgende ... -
Læringssyn i læreplan i religion og etikk – fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram : en kvalitativ analyse av begrepet «læring» og læringsteorier
(Master thesis, 2022)Tema for masteroppgaven er «læring» og læringsteori i Læreplanen for religion og etikk – fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram, som gjelder fra 01.08.22. Jeg spør etter læreplanens læringssyn. I oppgavens ... -
Løvenes Konge : en narratologisk, semiotisk og retorisk analyse av Disneyfilmen «Løvenes Konge»
(Master thesis, 2020)Målet med denne masteroppgaven har vært å gjøre et utvalg analyser som skulle fortelle noe om referanser, symboler, dialog og handling. Denne masteroppgaven er et bidrag til forståelsen av film og Disney filmenes verdisett. ... -
Magnus B. Landstad : kirkelig salmedikter i romantikkens tid
(Master thesis, 2011-10-19)Problemstillingen i denne oppgaven handler om spenningsforholdet mellom Landstad som samfunnsmenneske, kirkelig poet og salmebokforfatter i en tid som var preget av betydelige kirkelige og kulturelle spenninger. Jeg vil ... -
Magnus Brostrup Landstad : salmedikter og kristelig nasjonsbygger
(Journal article; Peer reviewed, 2016) -
Making Islam in times of crisis: The Friday sermon and the Syrian uprising
(Doctoral thesis, 2016) -
The making of the creeds
(Peer reviewed; Journal article, 2001) -
Managing Tension Navigating Conflict : Exploring possibilities and limitations of religious beliefs and practices in the everyday life experiences among high school students in Oslo
(Master thesis, 2018)This thesis explores the topic of religious limitations and possibilities in the context of high school students in Oslo. Its main hypothesis is that religious youth hide and control faith information as actors in their ... -
Mangfold og trend : religiøse tendenser innenfor forskjellige deler av norsk ukebladsvirkelighet
(Journal article, 2001) -
Mangfoldets dilemma : en studie av mangfold og flerkultur på en videregående skole
(Master thesis, 2011-10-20)Denne oppgavens hovedtema handler om kulturmangfold og flerkulturalitet. Jeg har valgt å gjøre feltarbeid på en videregående skole, der man de seinere årene har hatt et fokus på nettopp disse begrepene i denne skolens ...