Lærerprofesjonens etiske plattform : en kvalitativ studie av prosesser rundt implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform : Lærerprofesjonens etiske plattform, - hvordan er kjennskap til, implementering av og erfaringer med
Abstract
Ut fra studiet - Erfaringsbasert master i religion, livssyn og etikk, har jeg skrevet en oppgave
med Lærerprofesjonens etiske plattform som utgangspunkt. I studien undersøkes det hvordan
møte med plattformen har vært på ulike skoler, hvilke måter de har blitt kjent med den på og
hvilke erfaringer som ble gjort under implementeringen av den.
Det er brukt kvalitativ metode i studien, og semistrukturert intervju av tre informanter danner
grunnlag for analysen. De tre informantene er alle lærere og tillitsvalgte på ungdomsskoler.
En av dem har også vært hovedtillitsvalgt i kommunen. Intervjumaterialet ble transkribert, for
deretter å bli lest mange ganger. Ut fra denne nærlesingen ble analysen foretatt, og deretter ble
det analyserte materialet drøftet ut fra teori.
Drøftingen ble gjort ut fra tidligere forskning, og ble i hovedsak knyttet til tre teoretikere. Den
første er Harald Grimen, og hans forskning på bruk av skjønn i profesjonsutførelsen. Den
andre er Frøydis Oma Ohnstad og hennes forskning rundt læreres bevissthet av hvilke normer
og verdier en arbeider etter. Den tredje er Hilde Wågsås Afdal og hennes forskning rundt
Lærerprofesjonens etiske plattform som en overordnet eller styrende plattform, og også om
tenkningen rundt grunnleggende verdier i plattformen kontra handlingsrom for etisk
refleksjon.
Hovedfunnet er at alle tre informantene hadde kjennskap til Lærerprofesjonens etiske
plattform. Noen mer, andre mindre. Det var også variasjon i hvordan implementeringen hadde
skjedd. Noen hadde brukt mye tid på å drøfte den, andre hadde vært innom den i drøftinger,
men ikke drøftet den spesifikt. Alle tre informantene hadde allikevel gjort seg så pass mye
erfaringer med den, at de kunne si at de opplevde den som nyttig, og at den satte ord på mye
det de allerede gjorde i sin lærerhverdag. Noen opplevde den også som et godt rekkverk i
arbeidet med å utvikle den etiske kompetansen i profesjonsutøvelsen.