• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lærerprofesjonens etiske plattform : en kvalitativ studie av prosesser rundt implementering av Lærerprofesjonens etiske plattform : Lærerprofesjonens etiske plattform, - hvordan er kjennskap til, implementering av og erfaringer med

Ånestad, Sissel Goa
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH505-kand-nr-7030-masteravh-Ånestad-navn.pdf (1.601Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/1911991
Date
2015-10-02
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1256]
Abstract
Ut fra studiet - Erfaringsbasert master i religion, livssyn og etikk, har jeg skrevet en oppgave

med Lærerprofesjonens etiske plattform som utgangspunkt. I studien undersøkes det hvordan

møte med plattformen har vært på ulike skoler, hvilke måter de har blitt kjent med den på og

hvilke erfaringer som ble gjort under implementeringen av den.

Det er brukt kvalitativ metode i studien, og semistrukturert intervju av tre informanter danner

grunnlag for analysen. De tre informantene er alle lærere og tillitsvalgte på ungdomsskoler.

En av dem har også vært hovedtillitsvalgt i kommunen. Intervjumaterialet ble transkribert, for

deretter å bli lest mange ganger. Ut fra denne nærlesingen ble analysen foretatt, og deretter ble

det analyserte materialet drøftet ut fra teori.

Drøftingen ble gjort ut fra tidligere forskning, og ble i hovedsak knyttet til tre teoretikere. Den

første er Harald Grimen, og hans forskning på bruk av skjønn i profesjonsutførelsen. Den

andre er Frøydis Oma Ohnstad og hennes forskning rundt læreres bevissthet av hvilke normer

og verdier en arbeider etter. Den tredje er Hilde Wågsås Afdal og hennes forskning rundt

Lærerprofesjonens etiske plattform som en overordnet eller styrende plattform, og også om

tenkningen rundt grunnleggende verdier i plattformen kontra handlingsrom for etisk

refleksjon.

Hovedfunnet er at alle tre informantene hadde kjennskap til Lærerprofesjonens etiske

plattform. Noen mer, andre mindre. Det var også variasjon i hvordan implementeringen hadde

skjedd. Noen hadde brukt mye tid på å drøfte den, andre hadde vært innom den i drøftinger,

men ikke drøftet den spesifikt. Alle tre informantene hadde allikevel gjort seg så pass mye

erfaringer med den, at de kunne si at de opplevde den som nyttig, og at den satte ord på mye

det de allerede gjorde i sin lærerhverdag. Noen opplevde den også som et godt rekkverk i

arbeidet med å utvikle den etiske kompetansen i profesjonsutøvelsen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit