Browsing Masteravhandlinger / Master theses by Subject "læreplaner"
Now showing items 1-8 of 8
-
Fra sentral til lokal læreplan i RLE-faget : hvordan 6 ungdomsskoler i Vestfold har utformet sine lokale læreplaner i RLE i forhold til signaler i politiske og fagpedagogiske dokumenter
(Master thesis, 2011-10-19)Den overordnede problemstillingen for avhandlingen er følgende: Hvordan skal vi vurdere lokale læreplaner i RLE-faget ved utvalgte ungdomsskoler i Vestfold? Er disse læreplanene i tråd med bærende synspunkter i ... -
Kongen av inkludering - en diskursanalyse : hvordan kommer inkludering til uttrykk i kongens tale og den nye læreplanen i KRLE?
(Master thesis, 2019)Hovedtemaet for denne masteravhandlingen er inkludering. Et inkluderende samfunn der alle blir sett og tatt med har de siste tiårene fått større fokus i Norge. Den norske skolen har gjennom ulike fagfornyelser lagt mer ... -
Kulturarv i skolen : På hvilken måte er begrepet «kulturarv» endret fra grunnopplæringens generell del til ny overordnet del?
(Master thesis, 2018)Denne avhandlingen vil ta for seg en analyse av på hvilken måte begrepet «kulturarv» har endret seg i de to siste utgavene av de overordnede delene for opplæringen i norsk grunnskole, generell del av læreplanen av 1993 og ... -
Læringssyn i læreplan i religion og etikk – fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram : en kvalitativ analyse av begrepet «læring» og læringsteorier
(Master thesis, 2022)Tema for masteroppgaven er «læring» og læringsteori i Læreplanen for religion og etikk – fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram, som gjelder fra 01.08.22. Jeg spør etter læreplanens læringssyn. I oppgavens ... -
På hvilken måte bidrar Eidsvoll1814 til demokratilæring om, for og gjennom demokratisk deltagelse? : en studie av Eidsvoll1814s demokratiopplæringsprosjekt for elever i den videregående skole
(Master thesis, 2019)I 2020 trer nye læreplaner i kraft i norsk skole, med demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema og satsingsområde i alle relevante fag. De nye læreplanene bærer således bud om at arbeidet med demokrati og medborgerskap ... -
Religionslæreren i møte med læreplanen. En kvalitativ studie om forholdet mellom religionslæreres livstolkning og oppfatning av den fagspesifikke læreplanen i Religion og etikk
(Master thesis, 2015-08-04)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om sammenhengen mellom religionslæreres oppfatning av læreplanen – nærmere bestemt den fagspesifikke læreplanen for Religion og etikk for fellesfaget på den videregående skolen ... -
Veien videre for fagfornyelsen : en kvalitativ undersøkelse av lærerutdanningenes reaksjon på forslag til nye læreplaner
(Master thesis, 2019)Ludvigsenutvalget ble oppnevnt i 2013 av regjeringen, og fikk i oppgave å vurdere grunnopplæringsfag mot de kravene som det stilles til kompetanse for et fremtidig samfunns- og arbeidsliv. Dette er bakgrunnen for fagfornyelsen ...