• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Religionslæreren i møte med læreplanen. En kvalitativ studie om forholdet mellom religionslæreres livstolkning og oppfatning av den fagspesifikke læreplanen i Religion og etikk

Klæva, Sara Strand
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH5050-kand-nr-5010-masteravh-Klæva-navn.pdf (914.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/294339
Date
2015-08-04
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [787]
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om sammenhengen mellom religionslæreres

oppfatning av læreplanen – nærmere bestemt den fagspesifikke læreplanen for Religion og

etikk for fellesfaget på den videregående skolen – og deres personlige livstolkning. Studiens

overordnede forskningsspørsmål lyder som følger: Hvordan kan læreres individuelle

livstolkning påvirke oppfatningen av læreplanen? Fokus rettes mot lærerens holdninger til

faget Religion og etikk, og den generelle oppfatningen av fagplanen – så vel som lærerens

oppfatning av fagplanens formålsdel, hovedområder og kompetansemål. Funnene fra fire

kvalitative semistrukturerte dybdeintervjuer presenteres i lys av fire case – hvert case

representert av én informant.

Studiens metodiske grunnlag består av John I. Goodlads læreplanteori, sammen med Hans

Georg Gadamers hermeneutikk. Goodlads læreplanteoretiske begrepsapparat tar til sikte å

forklare tolkningsdimensjonen som finnes i læreplanen, og i den forbindelse benyttes

begrepene; den formelle-, den oppfattede- og den iverksatte læreplan, for å illustrere hvordan

oppfatningen av læreplanen er divergerende fra lærer til lærer, fra livstolkning til livstolkning.

Hans Georg Gadamers hermeneutikk presenterer tanken om at ingen forståelse dannes fra

intet, og i den forbindelse spiller forståelsens horisont en sentral rolle i denne studien. I denne

studien anses livstolkning for noe som er i endring og som preger alle sider av tilværelsen, og

med dette til grunn settes det likhetstegn mellom Gadamers forståelseshorisont og begrepet

livstolkning. Til sist kan Gadamers hermeneutiske sirkel illustrere hvordan den enkelte lærers

oppfatning av læreplanverket, preges av subjektiv livstolkning.

Sammenfattende kan studiens viktigste konklusjoner oppsummeres: Informantene har ulike

oppfatninger om hva fagets hovedmålsetting kan sies å være, så vel som ulike oppfatninger

omkring læreplanens formålsdel, hovedområder og kompetansemåls relevans og nytte – og

livstolkning kan ses som en viktig påvirkende faktor for hvordan fag og læreplanen oppfattes.

Informantene har også ulike oppfatninger om hva deres iverksatt læreplan består av, men det

finnes ingen dirkete sammenheng mellom oppfattet læreplan og den læreplan som legges til

grunn for videre profesjonspraksis. Livstolkning kan dog ses som en påvirkende faktor for

oppfatning av iverksatt læreplan. Funnene tyder på at fagplanen for faget Religion og etikk i

disse tilfellene har en underordnet funksjon, og dette kan antyde at det finnes divergerende

oppfatninger om hvorvidt læreplanen er førende eller tilrettelegger for personlig tolkning.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit