Religionslæreren i møte med læreplanen. En kvalitativ studie om forholdet mellom religionslæreres livstolkning og oppfatning av den fagspesifikke læreplanen i Religion og etikk
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om sammenhengen mellom religionslæreres
oppfatning av læreplanen – nærmere bestemt den fagspesifikke læreplanen for Religion og
etikk for fellesfaget på den videregående skolen – og deres personlige livstolkning. Studiens
overordnede forskningsspørsmål lyder som følger: Hvordan kan læreres individuelle
livstolkning påvirke oppfatningen av læreplanen? Fokus rettes mot lærerens holdninger til
faget Religion og etikk, og den generelle oppfatningen av fagplanen – så vel som lærerens
oppfatning av fagplanens formålsdel, hovedområder og kompetansemål. Funnene fra fire
kvalitative semistrukturerte dybdeintervjuer presenteres i lys av fire case – hvert case
representert av én informant.
Studiens metodiske grunnlag består av John I. Goodlads læreplanteori, sammen med Hans
Georg Gadamers hermeneutikk. Goodlads læreplanteoretiske begrepsapparat tar til sikte å
forklare tolkningsdimensjonen som finnes i læreplanen, og i den forbindelse benyttes
begrepene; den formelle-, den oppfattede- og den iverksatte læreplan, for å illustrere hvordan
oppfatningen av læreplanen er divergerende fra lærer til lærer, fra livstolkning til livstolkning.
Hans Georg Gadamers hermeneutikk presenterer tanken om at ingen forståelse dannes fra
intet, og i den forbindelse spiller forståelsens horisont en sentral rolle i denne studien. I denne
studien anses livstolkning for noe som er i endring og som preger alle sider av tilværelsen, og
med dette til grunn settes det likhetstegn mellom Gadamers forståelseshorisont og begrepet
livstolkning. Til sist kan Gadamers hermeneutiske sirkel illustrere hvordan den enkelte lærers
oppfatning av læreplanverket, preges av subjektiv livstolkning.
Sammenfattende kan studiens viktigste konklusjoner oppsummeres: Informantene har ulike
oppfatninger om hva fagets hovedmålsetting kan sies å være, så vel som ulike oppfatninger
omkring læreplanens formålsdel, hovedområder og kompetansemåls relevans og nytte – og
livstolkning kan ses som en viktig påvirkende faktor for hvordan fag og læreplanen oppfattes.
Informantene har også ulike oppfatninger om hva deres iverksatt læreplan består av, men det
finnes ingen dirkete sammenheng mellom oppfattet læreplan og den læreplan som legges til
grunn for videre profesjonspraksis. Livstolkning kan dog ses som en påvirkende faktor for
oppfatning av iverksatt læreplan. Funnene tyder på at fagplanen for faget Religion og etikk i
disse tilfellene har en underordnet funksjon, og dette kan antyde at det finnes divergerende
oppfatninger om hvorvidt læreplanen er førende eller tilrettelegger for personlig tolkning.