Blar i MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Viser treff 1-10 av 10
-
Fattigdom: En undersøkelse av variasjoner i barns begrepsforståelse
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilken forståelse av begrepet fattigdom som er fremtredende på barneskolenivå, og hvor forståelsen har sin forankring. Jeg har valgt å belyse problemstillingen gjennom tre teoretiske ... -
Fortellinger om kirkens makt : en kvalitativ studie av et utvalg historiedidaktiske lærebøkers representasjon av kristendommen i middelalderen
(Master thesis, 2020)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan fremstilles middelalderens kristendom i et utvalg norske lærebøker i historie for videregående trinn, fra 1976 og frem til 2013? Bakgrunnen for ... -
Hinduismeundervisning i skolen: utvalgte læreres og studenters opplevelser, forhold til, og tanker om å undervise om hinduisme
(Master thesis, 2017)Hinduismen som har millioner av tilhengere, er ikke spesielt synlig i det norske samfunnet og blir gjerne overskygget av andre minoritetsreligioner. Hensikten med dette arbeidet har derfor vært å sette lys på et felt det ... -
Holdninger og toleranse i homofilispørsmålet i lærebøker i religion og etikk-faget
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har hatt til hensikt å undersøke følgende problemstilling: Hvordan kommuniseres holdninger og toleranse i lærebøker i religion og etikk-faget i den videregående skole? For å besvare denne problemstillingen ... -
Hvordan elever i yrkesfaglig og studiespesialiserende utdanning opplever holdninger som toleranse og respekt
(Master thesis, 2019)I denne avhandlingen har jeg undersøkt hvordan elever i videregående opplever to spesifikke holdninger som er kjerneverdier i vårt samfunn, nemlig respekt og toleranse. Dette er holdninger vi finner både i hverdagslivet ... -
Hvordan responderer konfirmanter på kirkens påskefortelling?: en kvalitativ studie av en konfirmasjonsundervisning med vekt på hvilke følger konfirmantenes respons kan ha for undervisningens innhold og metoder
(Master thesis, 2017)Avhandlingens hovedsakelige problemstilling er å finne ut av hvordan konfirmanter responderer på kirkens påskefortelling. I og med at avhandlingens mål ikke kun er deskriptivt, med en hensikt å kartlegge denne responsen, ... -
Planlegging av undervisning og improvisasjon
(Master thesis, 2017)Oppgaven tar for seg læreres forhold til planlegging av undervisning og improvisasjon. Lærere gir uttrykk for at de ofte må improvisere i undervisningen fordi de ikke har forberedt seg godt nok. Denne oppgaven ser på hvordan ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i et samfunnsfaglig perspektiv: en kvalitativ studie om samfunnsfaglæreres opplevelser ved videregående skoler om utøvelse av utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2017)Utdanning for bærekraftig utvikling erstattet tidligere nasjonale og internasjonale mål om en miljøvernsutdanning. Dette som følge av definisjonen av bærekraftig utvikling som søkte en utvikling der økonomi, sosiale forhold ... -
Veien videre for fagfornyelsen : en kvalitativ undersøkelse av lærerutdanningenes reaksjon på forslag til nye læreplaner
(Master thesis, 2019)Ludvigsenutvalget ble oppnevnt i 2013 av regjeringen, og fikk i oppgave å vurdere grunnopplæringsfag mot de kravene som det stilles til kompetanse for et fremtidig samfunns- og arbeidsliv. Dette er bakgrunnen for fagfornyelsen ...