• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hinduismeundervisning i skolen: utvalgte læreres og studenters opplevelser, forhold til, og tanker om å undervise om hinduisme

Steinland, Britt-Iren Flemmen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH5055-1908-Steinland-navn.pdf (1.231Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2447624
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [786]
Abstract
Hinduismen som har millioner av tilhengere, er ikke spesielt synlig i det norske samfunnet og blir gjerne overskygget av andre minoritetsreligioner. Hensikten med dette arbeidet har derfor vært å sette lys på et felt det verken er snakket my om, eller forsket mye på. Gjennom lærerutdanningen har min interesse for didaktikk – undervisningskunst - økt. Disse to faktorene resulterte i dette arbeidet, med fokus på hinduisme, og didaktiske refleksjoner rundt det emnet. De to spørsmålene det har blitt arbeidet med er: Hvordan er det for et utvalg av lærere og studenter å undervise om hinduismen? Og hva forhold og tanker har om det å undervise om hinduismen?

Forskningsmetodene som er brukt for å svare på disse spørsmålene er kvalitative intervjuer. Et gruppeintervju med tre religionslærerstudenter og fire individuelle intervjuer med lærere ble gjennomført. Alle intervjuene var semistrukturerte med åpne spørsmål. Informasjonen ble transkribert og tematisk kategorisert, for å så presenteres i en temabasert analyse.

For å belyse spørsmålene om hindusimeundervisning har jeg først sett på religions- og livssynsfagets utvikling i Norge, for å se hvordan ulike politiske føringer har endret faget i innhold og struktur. Det har også vært viktig å gå inn i ulike forståelser av religionsbegrepet og se hvordan diasporahinduismen får nye uttrykk i norsk kontekst. Dette har betydning for hvordan vi ser religionsdidaktikk i dag.

Drøftingen består av to hoveddeler. Informantenes kompetanse og tanker om kunnskaper blir drøftet ut i fra analysen, det viser seg at kompetansen er varierende. Flere av informantene uttrykker at hinduismen kan oppleves som merkelig og fremmed. Oppgaven diskuterer disse uttalelsene i lys av didaktiske perspektiver.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit