Blar i MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn på emneord "ungdom"
Viser treff 21-40 av 45
-
Impact of internet in the social and religious life of youths in Nepal
(Master thesis, 2020)Internet is advancing day by day, and it is also doing some effect on its users. It is especially popular among youths through its different forms. It is rapidly growing even in developing countries like Nepal. Therefore, ... -
Inkludert eller berre på utstilling? Ei oppgåve om ungdom, diakoni og inkluderande fellesskap
(Master thesis, 2018)I denne oppgåva forsøker eg å gje eit empirisk bidrag til utviklinga av det diakonale omgrepet ”Inkluderande fellesskap”. Med eit enkeltcasedesign, har eg tatt utgangspunkt i gudstenestefellesskapet under Ung Messe i ... -
«Jøss, er du jøden?» En kvalitativ studie av interaksjonen med jødiske veivisere, stereotypiske forestillinger om jøder og norsk skolehverdag.
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Oppgaven er utarbeidet med utgangspunkt i denne problemstillingen: Hvilken kunnskap om jøder og jødedommen eksisterer blant unge voksne i dag, og hva har bidratt til å forme kunnskapen? Hvordan påvirkes ... -
Kilder til mening hos ungdom utsatt for omsorgssvikt : en litteraturstudie
(Master thesis, 2015-06-29)Temaet for avhandlingen er ungdom utsatt for omsorgssvikt, og deres opplevelse av mening. Avhandlingen tilnærmer seg spørsmålet hvordan kilder til mening kan forstås i relasjon til resiliens hos ungdom utsatt for omsorgssvikt, ... -
Lederidentitet eller kristen identitet? Ja takk – begge deler : hva kjennetegner kristen ledertrening?
(Master thesis, 2016-08-08) -
Lederkurs for ungdomsledere i den norske og svenske kirken : en pedagogisk analyse av læremidler
(Master thesis, 2018)I denne oppgaven analyserer jeg to ledertreningsopplegg for ungdom etter konfirmasjonsalderen. Disse er MILK fra Norges KFUK-KFUM, et 1-årig kurs for ungdomsledere, og Ledarutbildning för Unga ledare i Svenska kyrkan, et ... -
Livsmestring, psykisk helse og ungdom : en vanskelig debatt?
(Master thesis, 2020)Hovedtemaet for denne masteravhandlingen er ungdom, psykisk helse og livsmestring. Det er bestemt at livsmestring skal inn i skolen, og debatten rundt psykisk helse hos barn og unge er igjen blitt «poppis». Gjennom ... -
Medborgerskap og integrering
(Master thesis, 2016)Oppgavens problemstilling lyder: ”I hvilken grad stemmer informantenes vurdering av eget medborgerskap og integrering, med hva studiens teori beskriver som godt medborgerskap og god integrering?”. Studiens problemstilling ... -
«Mer ungdomsgudstjeneste i gudstjenesten, hvis man ser det andre veien.» : Hvordan kan trosopplæringen gjøre ungdom kjent med gudstjenestens språk og praksiser? Og hvordan kan trosopplæringen skape engasjement for gudstjenesten slik at den kan oppleves som relevant for unge?
(Master thesis, 2017)I denne avhandlingen har jeg med utgangspunkt i at jeg som fremtidig trosopplærer skal jobbe med barn og unge i en kirke som ser på gudstjenesten som sin hovedsamling. Derfor har jeg et ønske om å utforske hvordan jeg i ... -
Når troen ikke blir livslang : en kvalitativ analyse av apostasi hos unge voksne i Den norske kirke, og en praktisk teologisk diskusjon.
(Master thesis, 2021)I denne avhandlingen tar jeg for meg problemstillingen: «Hva kjennetegner og hva kan lede til apostasi blant unge mennesker som har vært en del av et ungdomsarbeid i Den norske kirke, og hvordan kan kirken møte denne ... -
Praktisering av skriftemål blant ungdom.
(Master thesis, 2015-06-26)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie basert på semistrukturert intervju. Studien har en fenomenologisk tilnærming. Problemstillingen er som følger: Hvordan kan skriftemålet praktiseres blant ungdom, i rammen av ... -
Relasjoner i trosopplæringen : en analyse og drøfting av hvordan relasjonelt ungdomsarbeid (Root) er relevant for trosopplæring i en norsk folkekirkekontekst
(Master thesis, 2019)Problemstillingen for denne avhandlingen består at en hovedproblemstilling med tre underspørsmål. Problemstillingen er: Hva kjennetegner Andrew Roots forståelse av relasjonelt ungdomsarbeid, og hvordan er denne forståelsen ... -
Religiøs praksis: en analyse av læreverket Store spørsmål 8-10 i KRLE for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2017)Utgangspunktet for denne masteroppgaven har vært problemstillingen som lyder: Hvordan religiøs praksis blir presentert i Store spørsmål 8-10 for ungdomstrinnet som bygger på nåværende KRLE-plan – og i hvilken grad nyere ... -
Sammen for sårbar ungdom. Om diakonalt kirke-skole-samarbeid
(Master thesis, 2016-08-26)Denne oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: På hvilken måte kan skole og kirke samarbeide til det beste for sårbar ungdom?. Her legger jeg frem en dokumentanalyse med fokus på å finne en plattform for det diakonale ... -
Sårbar ungdom på leir : en empirisk studie av hvordan ansatte i kristne organisasjoner reflekterer rundt tilrettelegging av leir for sårbar ungdom
(Master thesis, 2021)Problemstillingen i denne avhandlingen er: «Hvordan reflekterer ansatte i kristne organisasjoner rundt tilrettelegging av leir for sårbar ungdom i egen organisasjon? Og på hvilken måte kan tilretteleggingen ses på som ... -
Synd og skam i forkynnelse for ungdom: En analyse av to andaktsbøker
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven har jeg tatt for meg to andaktsbøker for ungdom med utgangspunkt i følgende problemstilling: «hvordan forstås og aktualiseres mennesket som synder i to andaktsbøker for ungdom?». Bøkene jeg har analysert ... -
Ung og ensom på sosiale medier: en teoretisk refleksjon over hvilken effekt bruk av Instagram kan ha for ungdommers opplevde følelse av ensomhet
(Master thesis, 2017)Tall fra Ipsos viser at over 60% av nordmenn i alderen 18-29 år er på Instagram (Ipsos 2017). Instagram og andre sosiale nettverkstjenester er godt etabler, og på samme tid viser forskning til at sosiale medier kan ha ... -
Ungdom og tro - Jehovas vitne i møte med skolen
(Master thesis, 2015-06-25)Jeg ønsker i denne oppgaven å sette søkelyset på ungdom fra Jehovas vitner, og vil undersøke hvordan, og om de, opplever troskonflikter i møte med skolen, og på hvilken måte de løser disse, samt undersøke hvordan de opplever ...