Blar i MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Viser treff 1-20 av 72
-
10. august-terrorens plass i undervisningen : en kvalitativ studie om lærere i Oslo og Bærum sine forståelser av 10. august-terroren og dens potensiale for elevers demokratiske medborgerskap
(Master thesis, 2022)Skolen er en arena hvor elevene skal trenes på å bli demokratiske medborgere. Inspirert av implementeringen av læreplanen fra 2020 og forskning om undervisning om 22. juli, er tema for denne studien hvordan terrorangrepet ... -
22. juli i lærebøker : en kvalitativ innholdsanalyse av et utvalg norske lærebøker i religions- og samfunnsfagene i ungdomsskolen og videregåendeskole
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker fremstillingen av 22. juli som tematikk i lærebøker i religions og samfunnsfagene i ungdomsskolen og videregående skole. Problemstillingen for studien er: Hvordan fremstiller et utvalg ... -
Anerkjennelse og inkludering i det mangfoldige klasserommet : en kvalitativ studie av KRLE/RE lærernes oppfatninger om hvordan elevene kan anerkjennes og inkluderes i klasserommet
(Master thesis, 2023)I denne masteravhandlingen besvares følgende problemstilling: Hvordan kan KRLE/RE-faget tilpasses slik at elevene anerkjennes og inkluderes i klasserommet? For å besvare problemstillingen har det blitt gjennomført kvalitative ... -
Ansvar og menneskelige ressurser, som hånd i hanske : en kvalitativ studie av et utvalg KRLE-læreres forståelser, erfaringer og refleksjoner i undervisning om seksualitet og kjønn i skolen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «Hvordan forstår et utvalg KRLE-lærere deres ansvar og handlingsrom i undervisning om seksualitet og kjønn, og hvilke ressurser benytter de seg av i denne undervisningen?» ... -
Betydningen av ekskursjon i KRLE-undervisningen
(Master thesis, 2020)I læreplanen for faget KRLE står det at «Kunnskap om religioner og livssyn er vesentlig for enkeltmennesket, for å kunne tolke tilværelsen og for å forstå kulturer i ens eget samfunn og i samfunn verden over» (Utdannings ... -
Black Lives Matter : en kvalitativ studie av et utvalg lærere og elevers oppfatning av rasisme og tematikken Black Lives Matter i skolen
(Master thesis, 2021)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan oppfatter et utvalg lærere og elever at Black Lives Matter protestene har påvirket undervisningen og læringsmiljøet på deres skole? For å finne ... -
[CONFLICT AND ENTERTAINMENT]: Media Influence on Religious Education in Upper Secondary School in Norway
(Doctoral thesis, 2019) -
Danning i fagfornyelsen : en kvalitativ studie av danning i fagfornyelsen for religions- og etikkfaget
(Master thesis, 2022)Mellom 2020 og 2023 blir de nye læreplanen for alle fag på alle årstrinn og studieprogrammer innført. I forkant av denne læreplanreformen, satte Utdanningsdirektoratet ned læreplangrupper for samtlige fag med mandat om å ... -
Demokratisk kompetanse med Cooperative Learning? : en kvalitativ studie om samarbeidslæring og demokratisk kompetanse
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven tar utgangspunkt i å svare på problemstillingen: «Hvilke muligheter kan Cooperative Learning gi for å utvikle demokratisk kompetanse hos elevene?» For å undersøke dette har jeg tatt i bruk kvalitativ metode ... -
Demokratisk medborgerskap i KRLE : KRLE-læreres perspektiver på skolens samfunnsmandat om opplæring til demokratisk medborgerskap
(Master thesis, 2020)Samfunnet har gitt skolen et viktig oppdrag. Skolene har som oppgave å styrke demokratiet og gjennom opplæringen skal elevene tilegne seg ulike kunnskaper, ferdigheter, kompetanser, verdier og holdninger. For at demokratiet ... -
Demokratisk medborgerskap i skolen : en kvalitativ studie av elevers aktive deltagelse i et demokratisk opplæringsprosjekt
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven omhandler demokratisk medborgerskap i norsk skole. Demokratisk medborgerskap er en viktig del av skolens samfunnsmandat og innføres som et tverrfaglig tema i læreplanverket i 2020. Det skal implementeres i ... -
«Den kircke har noget at sige» : Trondenes – stedsidentitet, et kirke - skoleprosjekt
(Master thesis, 2018)«Den kircke har noget at sige» er Petter Dass sine ord. Hvilken kirke han her taler om vites ikke, men sitat er ofte brukt i forbindelse med Trondenes kirke. Sitat gir også en gjenklang av hva jeg ønsker å drøfte i denne ... -
«Det er urettferdig å behandle elever likt, av den enkle grunn at de er forskjellige» : hvordan forstås og praktiseres likhet og ulikhet i skolen og i klasserommet?
(Master thesis, 2020)Hovedtemaet for denne masteravhandlingen er likhet og ulikhet i skolen. Studien vil belyse om skolen tilrettelegger for at elevenes faglige og kulturelle egenart blir bevart i den norske skole. Problemstillingen er: Hvordan ... -
Dybdelæring i K- RLE- lærebøker : hvordan tilrettelegges det for dybdelæring i to ulike lærebøker i K-RLE?
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker tilrettelegging for dybdelæring i K-RLE- lærebøker. Problemstillingen for studien er: Hvordan legges det til rette for dybdelæring i en utvalgt lærebok fra ungdomsskolen med innføringen av ... -
Dybdelæring med digitale læremidler i KRLE-faget : hvordan legger Skolestudio og Skolen til rette for dybdelæring i KRLE-faget?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan digitale læremidler kan bidra til, og legge til rette for, dybdelæring i KRLE-faget. Begrepet dybdelæring står sentralt i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20), ... -
Ekskursjon og 22. juli-senteret : hvordan foregår en ekskursjon på 22. juli-senteret og hvordan tilrettelegger underviserne for elevenes læring?
(Master thesis, 2023)I denne studien ser jeg på 22. juli-senteret og hvordan de tar imot besøkende skoleklasser på ekskursjon. Jeg undersøker hva en ekskursjon på senteret består av og diskuterer dette i lys av teorier om ekskursjon og læring. ... -
Ekskursjoner til Utøya : en kvalitativ studie med lærere om bruk av ekskursjoner til Utøya som en del av undervisningen om demokrati og medborgerskap
(Master thesis, 2023)I dag kommer ungdomsskoleelever fra hele landet for delta på Demokratilæring på Utøya og lære om terrorangrepet 22. juli 2011. I denne studien undersøker jeg læreres tanker rundt å ta med elevene sine på ekskursjon til ... -
Elevar si oppleving av KRLE : ein kvalitativ studie av eit utval ungdomsskuleelevar sine erfaringar med faget og deira oppleving av fagets relevans i kvardagslivet
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er opplevinga av verdiane i KRLE-faget frå eit elevperspektiv. Studien sitt føremål har vore å finne ut om elevane opplever faget som relevant for dei i dag i deira kvardagsliv, og korleis dei ser ... -
Etniske minoritetselevers forhold til psykisk helse
(Master thesis, 2023)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvilket forhold har etniske minoritetselever til psykisk helse? Og hvilke forutsetninger gir dette for undervisning og samtaler om temaet?». Bakgrunnen ...