• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Det er urettferdig å behandle elever likt, av den enkle grunn at de er forskjellige» : hvordan forstås og praktiseres likhet og ulikhet i skolen og i klasserommet?

Hallman, Linda Anneth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
5009 Hallman, Linda Anneth.pdf (789.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2675633
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [787]
Abstract
Hovedtemaet for denne masteravhandlingen er likhet og ulikhet i skolen. Studien vil belyse om skolen tilrettelegger for at elevenes faglige og kulturelle egenart blir bevart i den norske skole. Problemstillingen er: Hvordan forstås og praktiseres likhet og ulikhet i skolen og i klasserommet?

Det har blitt benyttet en kvalitativ tilnærming for å belyse problemstillingen. Studiens empiri har blitt til gjennom intervjuundersøkelser, og semistrukturert intervju har blitt benyttet. Studiens utvalg består av tre lærere, og det har blitt utarbeidet fem forskningsspørsmål for å besvare problemstillingen. De operasjonelle spørsmålene danner grunnlag for temaene i intervjuguiden, og er videre med på å strukturere studiens funn og drøfting:

- Hvordan oppfattes forholdet mellom likhet og likeverd i den norske skolen?

- Hvordan tilrettelegger den norske skolen for likhet og likeverd?

- Hvordan blir elevers evner, anlegg og forutsetninger ivaretatt i norsk skole?

- Er det noen spesielle fag i skolen som blir prioritert fremfor andre fag?

- Hvordan håndteres resultatlikhet i skolen?

Funn fra studiene viser at lærerne opplever «likeverd», «likhet» og «ulikhet» som vanskelige begreper i skolen. Tilpasset opplæring skal sikre at ulike elever får forskjellig opplæring etter evner og forutsetninger (Opplæringslova, 1998, § 1-3). Likevel vises det gjennom den erfaringen lærerne deler at det er usikkerhet rundt hvordan tilpasset opplæring skal utføres i praksis. Lars Laird Iversen (2018) kritiserer ideen om at et fellesskap skal hvile på like verdier, og han mener klasserommet bør være en treningsarena for å være et «uenighetsfellesskap». Lærerne fra min empiri viser til ulike erfaringer med å fremheve elevers ulikheter i skolehverdagen. Til tross for at de er klar over at elevene er forskjellige, opplever de det vanskelig å synliggjøre ulike meninger og kulturelle ulikheter hos elevene.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit