• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Demokratisk medborgerskap i KRLE : KRLE-læreres perspektiver på skolens samfunnsmandat om opplæring til demokratisk medborgerskap

Jespersen, Madelen Louise
Master thesis
Thumbnail
View/Open
5518_Jespersen, Madelen Louise.pdf (590.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2683241
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [787]
Abstract
Samfunnet har gitt skolen et viktig oppdrag. Skolene har som oppgave å styrke demokratiet og gjennom opplæringen skal elevene tilegne seg ulike kunnskaper, ferdigheter, kompetanser, verdier og holdninger. For at demokratiet skal opprettholdes trenger samfunnet aktive medborgere som støtter opp om demokratiet som politisk styreform. Skolen har et samfunnsmandat som presiserer at elevene skal forberedes og få opplæring som setter dem i stand til demokratisk deltagelse. Dette tematiseres i flere skolepolitiske dokumenter, blant annet opplæringsloven, læringsplakaten og læreplanene. I de nye læreplanene som trådde i kraft 2020 aktualiseres også demokratisk medborgerskap på ny i skolen. Demokratisk medborgerskap er innført som et eget tverrfaglig tema. Denne oppgaven tematiserer læreres perspektiver på skolens samfunnsmandat om opplæring til demokratisk medborgerskap i faget kristendom, religion, livssyn og etikk, KRLE.

Denne oppgaven baserer seg på semi-strukturerte intervjuer med fire KRLE-lærere. Det ble blant annet snakket om lærernes egne erfaringer knyttet til demokratiopplæring, hvordan lærerne forstår skolens demokratimandat, hvordan mandatet formidles, hva det innebærer for lærerne å være en medborger og hvordan lærerne bruker undervisningen og faget for å aktualisere demokratisk medborgerskap.

Lærerne understreker betydningen av at elevene lærer om demokrati og demokratisk deltagelse. Det betyr at de er opptatte av at elevene skal tilegne seg ferdigheter og verdier som er viktige for demokratiet. Demokratiske verdier og ferdigheter som respekt, forståelse og toleranse blir tematisert i undervisningen og det brukes demokratiske arbeids- og undervisningsmetoder. Lærerne har ambisjoner om å danne gode demokratiske medborgere som er trygge på og kan bruke stemmen sin. Trygghet fører til holdninger som videre fører til deltagelse. Samhandlingskompetanse er noe alle lærene setter høyt.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit