Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJespersen, Madelen Louise
dc.date.accessioned2020-10-16T08:19:55Z
dc.date.available2020-10-16T08:19:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683241
dc.description.abstractSamfunnet har gitt skolen et viktig oppdrag. Skolene har som oppgave å styrke demokratiet og gjennom opplæringen skal elevene tilegne seg ulike kunnskaper, ferdigheter, kompetanser, verdier og holdninger. For at demokratiet skal opprettholdes trenger samfunnet aktive medborgere som støtter opp om demokratiet som politisk styreform. Skolen har et samfunnsmandat som presiserer at elevene skal forberedes og få opplæring som setter dem i stand til demokratisk deltagelse. Dette tematiseres i flere skolepolitiske dokumenter, blant annet opplæringsloven, læringsplakaten og læreplanene. I de nye læreplanene som trådde i kraft 2020 aktualiseres også demokratisk medborgerskap på ny i skolen. Demokratisk medborgerskap er innført som et eget tverrfaglig tema. Denne oppgaven tematiserer læreres perspektiver på skolens samfunnsmandat om opplæring til demokratisk medborgerskap i faget kristendom, religion, livssyn og etikk, KRLE. Denne oppgaven baserer seg på semi-strukturerte intervjuer med fire KRLE-lærere. Det ble blant annet snakket om lærernes egne erfaringer knyttet til demokratiopplæring, hvordan lærerne forstår skolens demokratimandat, hvordan mandatet formidles, hva det innebærer for lærerne å være en medborger og hvordan lærerne bruker undervisningen og faget for å aktualisere demokratisk medborgerskap. Lærerne understreker betydningen av at elevene lærer om demokrati og demokratisk deltagelse. Det betyr at de er opptatte av at elevene skal tilegne seg ferdigheter og verdier som er viktige for demokratiet. Demokratiske verdier og ferdigheter som respekt, forståelse og toleranse blir tematisert i undervisningen og det brukes demokratiske arbeids- og undervisningsmetoder. Lærerne har ambisjoner om å danne gode demokratiske medborgere som er trygge på og kan bruke stemmen sin. Trygghet fører til holdninger som videre fører til deltagelse. Samhandlingskompetanse er noe alle lærene setter høyt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectdemokratisk medborgerskapen_US
dc.subjectKRLEen_US
dc.subjectdemokratiopplæringen_US
dc.titleDemokratisk medborgerskap i KRLE : KRLE-læreres perspektiver på skolens samfunnsmandat om opplæring til demokratisk medborgerskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber91en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel