Browsing MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn by Title
Now showing items 486-505 of 1720
-
Forebygging av radikalisering og ekstremisme i skolen
(Master thesis, 2022)Problemstillingen som blir forsøkt besvart i denne oppgaven er: Hvordan samarbeider politiet og skolen i forebyggingen av ekstremisme og radikalisering og hva er deres perspektiv på ulike forebyggingsstrategier? Problemstillingen ... -
Foreldra sine støttespelarar i trusopplæringa : nettverket rundt den døypte i ljos av sosiologisk nettverksteori
(Master thesis, 2010-08-26)Tema for oppgåva er trusopplæring i heimen i eit familiepedagogisk nettverksperspektiv. Til alle tider har Gud drive trusopplæring ved å openberra seg for menneska og visa dei viljen sin, kort sagt ved å kalla dei til tru. ... -
Foreldres sorg etter spedbarnsdød : sjelesørgeriske perspektiver
(Master thesis, 2016-04-08) -
Forestillingar og framstillingar om jødar og jødedom i Bibelen gjenfortalt for norske barn
(Journal article; Peer reviewed, 2023) -
Forhandlinger ved graven : samspill og spenninger mellom pårørende, gravferdsbyrå og Den norske kirke lokalt
(MF-rapport;1: 2023, Report, 2023) -
Forholdet mellom bruk av projektor i gudstjeneste og idealet om den fulle og aktive gudstjenestedeltakelse: Drøfting med utgangspunkt i empirisk undersøkelse av to gudstjenester
(Master thesis, 2016)I forlengelsen av Den norske kirkes gudstjenestereform fra 2011 drøfter denne avhandlingen ulike konsekvenser av økt bruk av projektorer i gudstjenesten og hvordan menighetens deltakelse påvirkes av dette. Oppgaven spør: ... -
Forholdet mellom dåpen og troen ifølge de paulinske skrifter
(Spesialavhandling, 1978) -
Forholdet mellom de troendes prestedømme og det kirkelige embete i evangelisk-luthersk teologi
(Spesialavhandling, 1979) -
Forholdet mellom diakoni og sosialt arbeid - på vei mot enhet eller motsetning
(Spesialavhandling, 1980) -
Forholdet mellom lærer-elev relasjoner og prestasjoner : en kvalitativ undersøkelse av gutter på videregående skole
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen undersøker jeg hvordan elever blir påvirket av lærer-elev relasjoner og hvordan deres læringsmiljø og faglige prestasjoner blir påvirket. Oppgaven har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan ... -
Forholdet mellom teologi og pedagogikk i målsettingen for kirkelige undervisningsprogram
(Spesialavhandling, 1978) -
Forholdet sykdom - synd ifølge evangeliene : en undersøkelse med utgangspunkt i Johannes 9:1ff
(Spesialavhandling, 1978) -
Forkynnelse i Herrens tjeneste? På hvilken måte kan nærhetsetikken belyse etiske utfordringer knyttet til forkynnerens autoritet og troverdighet og konfirmantens sårbarhet og integritet i forbindelse med forkynnelse for konfirmanter?
(Spesialavhandling, 2014-10-13)Denne avhandlingen vil begrense seg til å omhandle forholdet mellom konfirmanten og forkynneren. Jeg kommer til å ta for meg retorikkteori, kommunikasjonsteorier og undersøkelser gjort om ungdom ... -
Forlat oss vår skyld. En kvalitativ studie av det private skriftemålets plass i den norske pinsebevegelsen i dag
(Master thesis, 2015-10-01) -
Formations of Group Identity in the Post-Exilic Period : an Analysis of Group Identity Considering Nehemiah 13
(Master thesis, 2018)Reading Nehemiah 13 closes reveals intriguing aspects of social life in Judea, a province that had changed hands from Babylon to Persia at that time. It was time when Judah regained her freedom. Those who had been exiled ... -
Formidle, fortelle og dele : en kvalitativ studie om hvordan formidlere ved et hellig hus og museum forstår, begrunner og gjennomfører skolebesøk
(Master thesis, 2023)Ekskursjon brukes som en undervisningsmetode i skolen. Inspirert av blant annet dette, er tema for denne avhandlingen ekskursjon, og hva som skjer under disse. Formålet med studien har vært å se på hvordan et utvalg ... -
Fornyelsen av religionsfaget: en kvalitativ studie av spenningene i utarbeidelsen av kjerneelementene for religionsfaget
(Master thesis, 2018)Hvordan kommer religions- og livssynsfaget til å se ut i fremtiden? En gruppe fagfolk har fått i oppdrag å fastsette kjerneelementer i faget, det vil si det som anses som det mest sentrale innholdet. Disse kjerneelementene ... -
Forsakelse mot demonisering?
(Journal article, 2023)