Blar i MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn på tittel
Viser treff 1664-1683 av 1722
-
Verdien av å lære i et fellesskap
(Master thesis, 2011-10-19)Et positivt syn på fellesskapets verdi er grunnlag for god læring. Det er en påstand jeg selv mener er viktig og nødvendig. Tema i oppgaven ble skolens rolle i forhold til individ og fellesskap. For å gå dypere inn i temaet ... -
Vi bør snakke om religionsstatistikk!
(Journal article, 2018) -
Vi spiser ikke for oss selv : om hvordan takksigelsen i nattverden og bordbønner kan forme menneskers forhold til mat og skaperverket
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven løfter fram takksigelsen som en kristen praksis hvor mennesker retter takk til Gud for alle gavene de har fått. Takksigelsen er særlig tilstede i nattverden og bordbønner, hvor mennesker takker Gud for blant ... -
Videregåendeelevers tanker om egne utdanningsmuligheter
(Master thesis, 2022)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hva tenker elever i videregående skole om egne muligheter for valg av høyere utdanning, og i hvilken grad er det avgjørende hva foreldre og medelever ... -
"Det viktigste er at vi tror på nokka-" : hva tenker ungdom i dag om Gud og religion i kontekst av konfirmasjonsundervisning i kirken?
(Master thesis, 2013-05-28)Jeg ønsker gjennom denne studien å få mer innsikt i hva ungdommer som velger å konfirmere seg i kirken tenker om Gud og religion og min problemstilling er: Hva tenker ungdom i dag om Gud og religion i kontekst av ... -
Vilkår for trosopplæring : en undersøkelse av trosopplæreres erfaringer med utvalgte arbeidsvilkår
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven omhandler arbeidsvilkårene til ansatte i trosopplæringen, med følgende problemstilling: Hvordan opplever ansatte i trosopplæringen sine arbeidsvilkår i spennet mellom ideal og virkelighet? I forskningen vil ... -
Eit vindauge til kristen tru i mellomalderen : kristen tru i mellomalderen sett gjennom Kvinnherad kyrkje
(Master thesis, 2012-09-18)Ved å ta utgangspunkt i Kvinnherad kyrkja kan eg kombinera kyrkjehistorie med lokalhistorie og meir allmenn historie, og målet mitt er at eg gjennom denne kyrkja og historia rundt ho, vil få eit blikk inn i kva menneska ... -
Violence against Women in Nepal: a Social Challenge
(Master thesis, 2018)Violence against women has become the burning issue around the globe that is affecting the women and girls in all context and all age groups. In this contemporary time, the violence against women especially domestic violence ... -
Violence, Shame, and Moral Agency – An Exploration of Krista K. Thomason’s Position
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Vis meg hvem du er! : en analyse og vurdering av forfedredyrkelse i Indonesia som en missiologisk utfordring
(Master thesis, 2013-03-21)Og simpelthen å snakke nedsettende om praksis knyttet til forfedrekulten og si at det er helt feil, er upassende og for det meste av tiden mot sin hensikt. Vi må huske på at slik praksis er ytre manifestasjoner av inngrodde ... -
Viser Trento veien? : er nærmiljømodellen fra Trento også anvendbar i norske kommuner?
(Master thesis, 2016-08-26)I denne masteroppgaven ser jeg på de faktorer som påvirker våre nærmiljøer og som videreutvikler våre samfunn, noen ganger til det beste for oss og av og til det mindre gode. Jeg ønsker å undersøke hvordan modeller som i ... -
Vulnerability in the arena of strength: An analysis of Christian sermons in the context of international sporting events
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
The Vulnerable Human and the Absent God : the Stories about Gethsemane as a Possible Source for Theological Anthropology
(Peer reviewed; Journal article, 2018) -
Vurdering for læring - kraften av tilbakemelding. En empirisk studie av tre faglæreres perspektiver på vurdering for læring innen religion- og etikkfaget
(Master thesis, 2015-10-02)Tema for denne oppgaven er vurdering for læring og kraften av tilbakemelding i RE-faget. Problemstillingen er som følger: Hvilke perspektiver har tre faglærere på tilbakemelding som strategi innenfor vurdering for læring ... -
Vurdering for læring : elevenes opplevelse av vurderingen i KRLE-faget på ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven omhandler vurdering for læring i KRLE-faget, og tar for seg følgende problemstilling: Hvordan opplever et utvalg elever på ungdomsskolen vurderingen i KRLE-faget? Gjennom to gruppeintervjuer har ...