Religions- og livssynskritikk i lærebøker : en analyse av fremstillingen av religions- og livssynskritikk i lærebøker for faget religion og etikk (vg3)
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2683258Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg analysert fremstillingen av religions- og livssynskritikk i lærebøker i faget religion og etikk i den videregående skolen.
Med utgangspunkt i teori om religions- og livssynskritikk, både i skole og religionsvitenskap, har jeg formulert konkrete spørsmål jeg har brukt i analysen (se del 1.3). Analysen består av to deler: først en beskrivende analyse av fremstillingen i en og en lærebok. Deretter en sammenligning og vurdering. Jeg har vurdert lærebøkene opp mot Bengt Ove Andreassen sin teori om religionskritikk som dannelse (Andreassen, 2010).
Andreassen mener religions- og livssynskritikk som tema er spesielt godt egnet for å nå dannelsesmålet i skolen. Med utgangspunkt i dette perspektivet på religionskritikk har jeg drøftet i hvilken grad de ulike lærebøkenes fremstilling kan bidra til nå dannelsesmålet.
Jeg har funnet at det varierer i hvor stor grad lærebøkenes fremstilling av religions- og livssynskritikk er oppdatert og mangfoldig nok. Derfor varierer det om fremstillingen er egnet til å nå læremålet om at «elevene skal kunne diskutere og vurdere ulike typer religions- og livssynskritikk» (LK06), og nå de generelle dannelsesmålene i skolen. For eksempel varierer det hvorvidt lærebøkenes fremstilling inkluderer livssynskritikk, intern religionskritikk og hvorvidt den eksterne religionskritikken inkluderer eksempler fra vår samtid.
Lærebokforskning viser at lærebøker generelt har høy status i norsk skole (Skrunes, 2010). For eksempel kan innholdet og strukturen i læreboken være styrende for innholdet i undervisningen. På den måten kan mine funn tyde på at det varierer hva elevene i religion og etikk lærer om religions- og livssynskritikk, og at det med utgangspunkt i noen av bøkenes fremstilling vil være vanskelig å utnytte tematikkens potensial til å nå dannelsesmålet.