Kampen om RLE-fagets verdigrunnlag. En analyse av høringssvarene knyttet til forslaget om å endre RLE til KRLE
Abstract
Høsten 2014 ble det foreslått endringer i RLE-faget. Det var et ønske om å gi større rom for
kristendommen i faget. Endringene ble vedtatt i juni 2015. Oppgaven undersøker hvordan
høringssvarene uttrykker seg om de kulturelle og verdimessige argumentene i forbindelse
med endringene i RLE-faget, og ser dette i sammenheng med hvordan endringene vil påvirke
virkeliggjøringen av skolens demokratimandat. Endringene i RLE-faget undersøkes i lys av
demokrati- og utdanningsteori. Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i
kommunitaristisk og liberal demokratiteori, som relateres til Émile Durkheims restaurative
og John Deweys progressive utdanningsteori.
Det høringssvarene uttrykker i sine høringssvar kan deles inn i tre ulike kategorier basert på
temaer i argumentasjonen: de pedagogiske argumentene, de politiske argumentene og de
kulturelle og verdimessige argumentene. I denne oppgaven analyseres de kulturelle og
verdimessige argumentene. Det blir tydelig hvordan det er enighet om hvilket mål
religionsfaget i skolen ha. Uenigheten dreier seg om hvilket middel man skal ta i bruk for å
oppnå dette målet. Det går et skille mellom høringssvarene basert på hvilken tilnærming de
har til faget og hvilke verdier de ønsker å legge til grunn. Skillet går mellom de som har en
kommunitaristisk og restaurativ tilnærming til daget og de som har en liberal og progressiv
tilnærming til faget. Det blir derfor spørsmål om det er verdier som tradisjoner og den felles
kristne kulturarven som skal være middelet, eller om det er verdier som pluralisme og
mangfold som skal være middelet til å oppnå fagets mål.
Med de foreslåtte endringene, endrer man mer enn bare Opplæringsloven og
læreplandokumentet. Dette er dokumenter som også sier noe om hvilket demokratiske
samfunnsmandat skolen har. Ved å endre faget, kan man tolke endringene som en
forskyvning i fagets demokratimandat. Det er verdt å understreke at faget fortsatt har
liberale trekk, ved at mangfoldet også er representert. Skolens demokratimandat i sin helhet
hviler på et bredt demokratimandat, slik at endringene i RLE-faget ikke vil forskyve mandatet
stort.
Temaene og spørsmålene som kommer opp i høringssvarene kommer også til uttrykk i større
politiske sammenhenger. Debatten om kulturarvens og mangfoldets betydning er dermed
ikke isolert til religionsfaget, men også samfunnsdebatten ellers.