• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kampen om RLE-fagets verdigrunnlag. En analyse av høringssvarene knyttet til forslaget om å endre RLE til KRLE

Leidland, Madeléne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH5055-kand-nr-2104-masteravh-Leidland-navn.pdf (671.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2398105
Date
2016-08-08
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [787]
Abstract
Høsten 2014 ble det foreslått endringer i RLE-faget. Det var et ønske om å gi større rom for

kristendommen i faget. Endringene ble vedtatt i juni 2015. Oppgaven undersøker hvordan

høringssvarene uttrykker seg om de kulturelle og verdimessige argumentene i forbindelse

med endringene i RLE-faget, og ser dette i sammenheng med hvordan endringene vil påvirke

virkeliggjøringen av skolens demokratimandat. Endringene i RLE-faget undersøkes i lys av

demokrati- og utdanningsteori. Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i

kommunitaristisk og liberal demokratiteori, som relateres til Émile Durkheims restaurative

og John Deweys progressive utdanningsteori.

Det høringssvarene uttrykker i sine høringssvar kan deles inn i tre ulike kategorier basert på

temaer i argumentasjonen: de pedagogiske argumentene, de politiske argumentene og de

kulturelle og verdimessige argumentene. I denne oppgaven analyseres de kulturelle og

verdimessige argumentene. Det blir tydelig hvordan det er enighet om hvilket mål

religionsfaget i skolen ha. Uenigheten dreier seg om hvilket middel man skal ta i bruk for å

oppnå dette målet. Det går et skille mellom høringssvarene basert på hvilken tilnærming de

har til faget og hvilke verdier de ønsker å legge til grunn. Skillet går mellom de som har en

kommunitaristisk og restaurativ tilnærming til daget og de som har en liberal og progressiv

tilnærming til faget. Det blir derfor spørsmål om det er verdier som tradisjoner og den felles

kristne kulturarven som skal være middelet, eller om det er verdier som pluralisme og

mangfold som skal være middelet til å oppnå fagets mål.

Med de foreslåtte endringene, endrer man mer enn bare Opplæringsloven og

læreplandokumentet. Dette er dokumenter som også sier noe om hvilket demokratiske

samfunnsmandat skolen har. Ved å endre faget, kan man tolke endringene som en

forskyvning i fagets demokratimandat. Det er verdt å understreke at faget fortsatt har

liberale trekk, ved at mangfoldet også er representert. Skolens demokratimandat i sin helhet

hviler på et bredt demokratimandat, slik at endringene i RLE-faget ikke vil forskyve mandatet

stort.

Temaene og spørsmålene som kommer opp i høringssvarene kommer også til uttrykk i større

politiske sammenhenger. Debatten om kulturarvens og mangfoldets betydning er dermed

ikke isolert til religionsfaget, men også samfunnsdebatten ellers.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit