Mer eller mindre haram? Unge, norske muslimers forhold til musikk og musikkundervisningen i skolen
Abstract
Oppgavens formål er å gi et innblikk i hvilke tanker som finnes om musikk i islam, og å legge
frem et materiale som sier noe om et utvalg muslimers holdninger til musikk. Et videre formål
er å drøfte om disse holdningene kan være et tegn på en fremtidig, økende
fritaksproblematikk knyttet til deltakelsen i musikkfaget i den norske skolen. Den teoretiske
tilnærmingen til oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål er beskrivelser av
teologiske uttalelser og diskusjoner om musikkens legalitet, samt en presentasjon av noen
sentrale aktører i formidlingen av musikk innad i islam.
Oppgavens metodiske tilnærming er kvalitativ. Datamaterialet som analyseres er fra
kvalitative forskningsintervjuer av fire muslimske ungdomsskoleelever.
Undersøkelsen viser at det er et mangfold av holdninger til musikk blant unge muslimer. En
del musikk oppfattes som problematisk, og i noen tilfeller som haram, forbudt. Årsakene til
dette er at sangene som blir fremført eller artisten som fremfører dem på en eller annen måte
formidler uislamsk livsførsel. Grensene informantene i studien tegner opp samsvarer med de
mest utbredte tankene og holdningen hos sentrale, islamske lærde. Undersøkelsen viser også
at en del av aktivitetene i musikkfaget kan være problematiske på grunn av elevens religiøse
overbevisning. Derfor bør det arbeides videre med hvordan en eventuell fritaksproblematikk i
musikkfaget kan håndteres best mulig.