• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mer eller mindre haram? Unge, norske muslimers forhold til musikk og musikkundervisningen i skolen

Dalane, Marte Holmeide
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH505-kand-nr-1052-masteravh-Dalane-navn.pdf (727.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/220027
Date
2014-09-17
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1323]
Abstract
Oppgavens formål er å gi et innblikk i hvilke tanker som finnes om musikk i islam, og å legge

frem et materiale som sier noe om et utvalg muslimers holdninger til musikk. Et videre formål

er å drøfte om disse holdningene kan være et tegn på en fremtidig, økende

fritaksproblematikk knyttet til deltakelsen i musikkfaget i den norske skolen. Den teoretiske

tilnærmingen til oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål er beskrivelser av

teologiske uttalelser og diskusjoner om musikkens legalitet, samt en presentasjon av noen

sentrale aktører i formidlingen av musikk innad i islam.

Oppgavens metodiske tilnærming er kvalitativ. Datamaterialet som analyseres er fra

kvalitative forskningsintervjuer av fire muslimske ungdomsskoleelever.

Undersøkelsen viser at det er et mangfold av holdninger til musikk blant unge muslimer. En

del musikk oppfattes som problematisk, og i noen tilfeller som haram, forbudt. Årsakene til

dette er at sangene som blir fremført eller artisten som fremfører dem på en eller annen måte

formidler uislamsk livsførsel. Grensene informantene i studien tegner opp samsvarer med de

mest utbredte tankene og holdningen hos sentrale, islamske lærde. Undersøkelsen viser også

at en del av aktivitetene i musikkfaget kan være problematiske på grunn av elevens religiøse

overbevisning. Derfor bør det arbeides videre med hvordan en eventuell fritaksproblematikk i

musikkfaget kan håndteres best mulig.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit