Etikken i RLE-faget og i formålsparagrafen. Dyds/holdningsetikken som etisk modell i skolen? Hvordan kan grunnskolens RLE-undervisning bidra til at Formålsparagrafens ord om etisk bevissthet virkeliggjøres?
Abstract
Tema for denne oppgaven er tredelt, men samtidig ett.
For det første ønsker jeg å sammenligne dagens RLE-fag med det KRL-faget Stortinget vedtok i
1996. Interessen for barn og unges etiske dannelse har gitt meg lyst til å undersøke forholdet
mellom de to fagene. Jeg kommer ikke til å gå inn på hele fagene, men bare på de delene som
angår etikken. KRL- faget er historie. Det har også vært flere varianter av KRL-fag før vi i 2008
fikk RLE. Jeg ønsker å se om, og i så fall hvordan, RLE kan bidra til at barn og unge utvikler en
egen etisk bevissthet. Jeg kommer til å sammenligne de to fagenes målsettinger. Min opplevelse
av RLE-faget er at det har en anderledes målsetting enn KRL når det gjelder elevers
identitetsutvikling og elevers danning.
For det andre ønsker jeg å se RLE-faget i lys av Generell del av Læreplanen. Denne bør gjøres
virkelig gjennom skolens fag. Hvordan kan RLE bidra til dette ?
For det tredje vil oppgaven handle om Formålsparagrafen. Jeg ønsker å se hvilken elev det er
skolen ønsker å danne. Et annet viktig spørsmål er hvilken etisk kompetanse det er skolen ønsker
at eleven skal utvikle ? Når jeg arbeider med Formålsparagrafen vil jeg også konsentrere meg
om etikken. Jeg vil drøfte hvorvidt RLE bidrar til at Formålsparagrafens ord om etisk
kompetanse virkeliggjøres. Det er mange store ord, men hvordan kan det bli mer enn ord ?