• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Etikken i RLE-faget og i formålsparagrafen. Dyds/holdningsetikken som etisk modell i skolen? Hvordan kan grunnskolens RLE-undervisning bidra til at Formålsparagrafens ord om etisk bevissthet virkeliggjøres?

Halvorsen, Anne Marie Wilberg
Master thesis
Thumbnail
Åpne
AVH505-kand-nr-106-masteravhandling-Halvorsen-navn.pdf (338.7Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/161391
Utgivelsesdato
2013-07-09
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteravhandlinger / Master theses [1256]
Sammendrag
Tema for denne oppgaven er tredelt, men samtidig ett.

For det første ønsker jeg å sammenligne dagens RLE-fag med det KRL-faget Stortinget vedtok i

1996. Interessen for barn og unges etiske dannelse har gitt meg lyst til å undersøke forholdet

mellom de to fagene. Jeg kommer ikke til å gå inn på hele fagene, men bare på de delene som

angår etikken. KRL- faget er historie. Det har også vært flere varianter av KRL-fag før vi i 2008

fikk RLE. Jeg ønsker å se om, og i så fall hvordan, RLE kan bidra til at barn og unge utvikler en

egen etisk bevissthet. Jeg kommer til å sammenligne de to fagenes målsettinger. Min opplevelse

av RLE-faget er at det har en anderledes målsetting enn KRL når det gjelder elevers

identitetsutvikling og elevers danning.

For det andre ønsker jeg å se RLE-faget i lys av Generell del av Læreplanen. Denne bør gjøres

virkelig gjennom skolens fag. Hvordan kan RLE bidra til dette ?

For det tredje vil oppgaven handle om Formålsparagrafen. Jeg ønsker å se hvilken elev det er

skolen ønsker å danne. Et annet viktig spørsmål er hvilken etisk kompetanse det er skolen ønsker

at eleven skal utvikle ? Når jeg arbeider med Formålsparagrafen vil jeg også konsentrere meg

om etikken. Jeg vil drøfte hvorvidt RLE bidrar til at Formålsparagrafens ord om etisk

kompetanse virkeliggjøres. Det er mange store ord, men hvordan kan det bli mer enn ord ?

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit