Påskevandring : påskevandring som arbeidsmåte i RLE-faget og grenseobjekt i samarbeidet mellom skole og kirke
Abstract
Dette er en kvalitativ empirisk studie av tre påskevandringer for 2.klassinger som inngår i
skole - kirkesamarbeidet, med en målsetting om å foreta en didaktisk analyse for å finne ut av
nødvendige grenseoppganger. Kan kirken levere en pedagogisk pakke med innlevelse i en
religiøs fortelling til grunnskolen uten å invitere til religiøs deltakelse? Kjennskapet til begge
disse institusjonene har gjort meg nysgjerrig på samarbeidets styrke og svakheter, utbytte og
utfordringer. Kirke og skole har sammenfallende interesser, men likevel helt forskjellig
målsetting og grunnlagsforståelse. Begge har undervisning i og formidling av gamle religiøse
tekster som felles oppgave. Kirken skal forkynne til tro, mens skolen skal gi kjennskap til
fortellingene som kulturarv og gi kunnskap om en religion. Skolen skal vise varsomme i
formidlingen av de religiøse tekstene fordi de ikke skal invitere til utøvelse eller tilslutning til
en bestemt religion. Skolen har RLE - faget som på lik linje med andre fag som skal gi
kunnskap, felles referanserammer og allmenndannelse. Påskefortellingen inngår som religiøs
tekst i dette faget.