Show simple item record

dc.contributor.authorOpsal, Reidun Rindal
dc.date.accessioned2013-07-09T09:46:09Z
dc.date.available2013-07-09T09:46:09Z
dc.date.issued2013-07-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161353
dc.description.abstractDette er en kvalitativ empirisk studie av tre påskevandringer for 2.klassinger som inngår i skole - kirkesamarbeidet, med en målsetting om å foreta en didaktisk analyse for å finne ut av nødvendige grenseoppganger. Kan kirken levere en pedagogisk pakke med innlevelse i en religiøs fortelling til grunnskolen uten å invitere til religiøs deltakelse? Kjennskapet til begge disse institusjonene har gjort meg nysgjerrig på samarbeidets styrke og svakheter, utbytte og utfordringer. Kirke og skole har sammenfallende interesser, men likevel helt forskjellig målsetting og grunnlagsforståelse. Begge har undervisning i og formidling av gamle religiøse tekster som felles oppgave. Kirken skal forkynne til tro, mens skolen skal gi kjennskap til fortellingene som kulturarv og gi kunnskap om en religion. Skolen skal vise varsomme i formidlingen av de religiøse tekstene fordi de ikke skal invitere til utøvelse eller tilslutning til en bestemt religion. Skolen har RLE - faget som på lik linje med andre fag som skal gi kunnskap, felles referanserammer og allmenndannelse. Påskefortellingen inngår som religiøs tekst i dette faget.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectRLE-undervisningno_NO
dc.subjectKirke-skolesamarbeidno_NO
dc.subjectPåskenno_NO
dc.titlePåskevandring : påskevandring som arbeidsmåte i RLE-faget og grenseobjekt i samarbeidet mellom skole og kirkeno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Christianity studies: 152no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283no_NO
dc.source.pagenumber127no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record