Integrering i skolen : klasseledelsesdiskurs og etnisitetdiskurs i en ungdomsskole i Oslo
Abstract
Skolen er en stor og viktig arena når det gjelder integrering av barn og unge som har en annen
kulturell og språklig bakgrunn. Med tanke på en stadig økning av minoritetsspråkelige elever i Oslo
og at det er pålagt å gå på grunnskole i Norge, så gjør det skolen til en av samfunnets hovedarenaer
for integrering. I denne oppgaven ønsker jeg å fokusere på de utfordringer og muligheter vi står
overfor i arbeidet med den integrering som utspiller seg på skolens arena. I den anledning har jeg
intervjuet tre lærere om deres tanker og erfaringer om dette. De arbeider i dag på en ungdomsskole i
Oslo som i lang tid har hatt et stort innslag av elever som ikke er etnisk norske. Min empiri baserer
seg på et semistrukturert intervju med tre utvalgte lærere på denne ungdomsskolen som danner
utgangspunkt for en diskursanalyse av lærernes uttalelser om integrering i skolen. Ut ifra empirien
vil jeg definere en klasseledelsesdiskurs og drøfte den opp mot det jeg vil omtale som
etnisitetsdiskurs for å portrettere ulike måter å forstå og tilnærme seg integrering av elever på. I
siste del av oppgaven vil jeg se på hvordan tre fag i skolen: matematikk, religion og kroppsøving,
har unike muligheter i forhold til integrering. Målet med oppgaven er at den skal være av generell
interesse for læreres arbeid, og gi bidrag til kritisk og konstruktiv tenkning og praksis vedrørende
det arbeid som har med integrering å gjøre i norsk skole. Oppgaven skal også være et innspill til
forskning i RLE-faget, som i stor grad omhandler forskjeller både når det gjelder etnisitet, kultur og
religion.