• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Integrering i skolen : klasseledelsesdiskurs og etnisitetdiskurs i en ungdomsskole i Oslo

Ekvik, Kristian
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hoveddel (227.3Kb)
Tillegg (251.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/161106
Date
2011-10-19
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [787]
Abstract
Skolen er en stor og viktig arena når det gjelder integrering av barn og unge som har en annen

kulturell og språklig bakgrunn. Med tanke på en stadig økning av minoritetsspråkelige elever i Oslo

og at det er pålagt å gå på grunnskole i Norge, så gjør det skolen til en av samfunnets hovedarenaer

for integrering. I denne oppgaven ønsker jeg å fokusere på de utfordringer og muligheter vi står

overfor i arbeidet med den integrering som utspiller seg på skolens arena. I den anledning har jeg

intervjuet tre lærere om deres tanker og erfaringer om dette. De arbeider i dag på en ungdomsskole i

Oslo som i lang tid har hatt et stort innslag av elever som ikke er etnisk norske. Min empiri baserer

seg på et semistrukturert intervju med tre utvalgte lærere på denne ungdomsskolen som danner

utgangspunkt for en diskursanalyse av lærernes uttalelser om integrering i skolen. Ut ifra empirien

vil jeg definere en klasseledelsesdiskurs og drøfte den opp mot det jeg vil omtale som

etnisitetsdiskurs for å portrettere ulike måter å forstå og tilnærme seg integrering av elever på. I

siste del av oppgaven vil jeg se på hvordan tre fag i skolen: matematikk, religion og kroppsøving,

har unike muligheter i forhold til integrering. Målet med oppgaven er at den skal være av generell

interesse for læreres arbeid, og gi bidrag til kritisk og konstruktiv tenkning og praksis vedrørende

det arbeid som har med integrering å gjøre i norsk skole. Oppgaven skal også være et innspill til

forskning i RLE-faget, som i stor grad omhandler forskjeller både når det gjelder etnisitet, kultur og

religion.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit