dc.contributor.author | Haugli, Gro Fallet | |
dc.date.accessioned | 2011-10-19T13:45:54Z | |
dc.date.available | 2011-10-19T13:45:54Z | |
dc.date.issued | 2011-10-19 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/161072 | |
dc.description.abstract | Et positivt syn på fellesskapets verdi er grunnlag for god læring. Det er en påstand jeg selv mener er viktig og nødvendig. Tema i oppgaven ble skolens rolle i forhold til individ og fellesskap. For å gå dypere inn i temaet var det nødvendig å lese om dydsetikk og betydningen av holdninger. Jeg ønsket å finne svar på om skolen legger vekt på de holdninger som generell del skisserer, og om foresatte var bevisste på de samme holdningene. Den generelle delen av læreplanen peker på holdninger som ansvar, toleranse, respekt og empati (se kapittel 2.1.4). Teorien belyser hvorfor det er viktig å fokusere på dyder/holdninger som grunnlag for et godt fellesskap i skolen og empirien understøtter teorien ved å belyse foresattes syn på verdien av dyder som støtter fellesskapet. Teorien og empirien blir derfor likeverdig. Mitt prosjekt fikk derfor en hovedproblemstilling og en delproblemstilling. Hovedproblemstillingen ble:
Hvilke etiske holdninger preger skolehverdagen? | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | Dydsetikk | en_US |
dc.subject | Fellesskap | en_US |
dc.title | Verdien av å lære i et fellesskap | en_US |
dc.title.alternative | The value of learning in community groups | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Christianity studies: 152 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject.nsi | Læring | en_US |
dc.subject.nsi | Holdningsetikk | en_US |
dc.subject.nsi | grunnskolen | en_US |
dc.source.pagenumber | 61, VII | en_US |