Show simple item record

dc.contributor.authorHaugli, Gro Fallet
dc.date.accessioned2011-10-19T13:45:54Z
dc.date.available2011-10-19T13:45:54Z
dc.date.issued2011-10-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161072
dc.description.abstractEt positivt syn på fellesskapets verdi er grunnlag for god læring. Det er en påstand jeg selv mener er viktig og nødvendig. Tema i oppgaven ble skolens rolle i forhold til individ og fellesskap. For å gå dypere inn i temaet var det nødvendig å lese om dydsetikk og betydningen av holdninger. Jeg ønsket å finne svar på om skolen legger vekt på de holdninger som generell del skisserer, og om foresatte var bevisste på de samme holdningene. Den generelle delen av læreplanen peker på holdninger som ansvar, toleranse, respekt og empati (se kapittel 2.1.4). Teorien belyser hvorfor det er viktig å fokusere på dyder/holdninger som grunnlag for et godt fellesskap i skolen og empirien understøtter teorien ved å belyse foresattes syn på verdien av dyder som støtter fellesskapet. Teorien og empirien blir derfor likeverdig. Mitt prosjekt fikk derfor en hovedproblemstilling og en delproblemstilling. Hovedproblemstillingen ble: Hvilke etiske holdninger preger skolehverdagen?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectDydsetikken_US
dc.subjectFellesskapen_US
dc.titleVerdien av å lære i et fellesskapen_US
dc.title.alternativeThe value of learning in community groupsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Christianity studies: 152en_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subject.nsiLæringen_US
dc.subject.nsiHoldningsetikken_US
dc.subject.nsigrunnskolenen_US
dc.source.pagenumber61, VIIen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record