Blar i MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn på emneord "demokratisk medborgerskap"
Viser treff 1-7 av 7
-
10. august-terrorens plass i undervisningen : en kvalitativ studie om lærere i Oslo og Bærum sine forståelser av 10. august-terroren og dens potensiale for elevers demokratiske medborgerskap
(Master thesis, 2022)Skolen er en arena hvor elevene skal trenes på å bli demokratiske medborgere. Inspirert av implementeringen av læreplanen fra 2020 og forskning om undervisning om 22. juli, er tema for denne studien hvordan terrorangrepet ... -
Anerkjennelse og inkludering i det mangfoldige klasserommet : en kvalitativ studie av KRLE/RE lærernes oppfatninger om hvordan elevene kan anerkjennes og inkluderes i klasserommet
(Master thesis, 2023)I denne masteravhandlingen besvares følgende problemstilling: Hvordan kan KRLE/RE-faget tilpasses slik at elevene anerkjennes og inkluderes i klasserommet? For å besvare problemstillingen har det blitt gjennomført kvalitative ... -
Demokratisk medborgerskap i KRLE : KRLE-læreres perspektiver på skolens samfunnsmandat om opplæring til demokratisk medborgerskap
(Master thesis, 2020)Samfunnet har gitt skolen et viktig oppdrag. Skolene har som oppgave å styrke demokratiet og gjennom opplæringen skal elevene tilegne seg ulike kunnskaper, ferdigheter, kompetanser, verdier og holdninger. For at demokratiet ... -
Ekskursjoner til Utøya : en kvalitativ studie med lærere om bruk av ekskursjoner til Utøya som en del av undervisningen om demokrati og medborgerskap
(Master thesis, 2023)I dag kommer ungdomsskoleelever fra hele landet for delta på Demokratilæring på Utøya og lære om terrorangrepet 22. juli 2011. I denne studien undersøker jeg læreres tanker rundt å ta med elevene sine på ekskursjon til ... -
«Hør på meg nå!» : en casebasert studie om elevers mulighet til demokratisk medvirkning i skolehverdagen
(Master thesis, 2023)Skolen er en opplæringsarena for demokrati, demokratisk samtale og demokratisk væremåte. Gjennom skolegangen skal elevene ha muligheten til å selv medvirke i skolens demokratiske prosesser samt at elevene skal utvikle ... -
Lærerperspektiver på demokratiundervisning i flerreligiøse klasserom
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven omhandler læreres perspektiver på demokratiundervisning i flerreligiøse klasserom. Problemstillingen tematiserer hvordan snakker samfunnsfag- og KRLE-lærere om opplæring til demokratisk medborgerskap i ... -
"Opplæring til demokratisk medborgerskap i ungdomsskolen" : en undersøkelse av læreres perspektiver på demokratiopplæringen i KRLE og samfunnsfag
(Master thesis, 2017)Opplæring til demokratisk medborgerskap er en tematikk som aktualiseres av flere skolepolitiske dokumenter. Dokumentene fremhever hvordan opplæringen skal bidra til og bygge opp under en demokratisk kompetanse hos elevene. ...