Unge muslimer i møte med kontroversielle spørsmål : en kvalitativ studie av unge muslimers opplevelser i møte med kontroversielle spørsmål relatert til islam
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker opplevelser blant unge muslimer i møte med diskusjoner om kontroversielle temaer knyttet til islam. Med fokus på både klasserom, mediepåvirkning og andre arenaer, søker oppgaven å avdekke hvordan unge muslimer opplever disse diskusjonene.
Muslimer opplever i stor grad at mediefremstillingene om islam er unyanserte, og de opplever en stigma rundt sin religiøsitet i møte med diskusjoner i både klasserom, men også i andre arenaer. Viktigheten av at unge personer deltar i diskusjoner om kontroversielle spørsmål er forankret i det norske og europeiske skolesystemet, og er derfor svært relevant for de unge muslimene som bor og er oppvokst i landet. Derfor vil oppgaven gi et innblikk på hvilke muligheter og begrensinger som kommer frem når muslimer møter diskusjoner relatert til islam.
Forskningsmetoden baserer seg på kvalitative metoder, hvor det er blitt gjort fire semi-strukturerte intervjuer med til sammen åtte unge muslimer. Studiens hovedsakelige funn tyder på at informantene ser høy verdi av å møte på kontroversielle spørsmål relatert til islam, at dette fører til en økt mulighet for dem å vise sin del av mangfoldet i islam. Videre hevder jeg at muslimske elever ikke bør beskyttes fra kontroversielle spørsmål relatert til islam, men at de heller bør utsettes for det. Det begrunnes med forankring i den norske skole sitt fokus på demokratiske prosessen og muligheter for økt følelse av inkludering i det norske samfunn.