• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Livsmestring i kompetansesamfunnet : en kunnskapssosiologisk analyse av politiske styringsdokumenter

Mjelde, Erling Magnus Nielsen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
5516 Mjelde, Erling Magnus Nielsen.pdf (1.266Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3096839
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1256]
Abstract
Dette forskningsprosjektet undersøker forholdet mellom kompetansebegrepet og det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i fagfornyelsen. Dette forholdet undersøkes gjennom en kunnskapssosiologisk analyse av de tre politiske styringsdokumentene: NOU 2014:7: «Elevenes læring i fremtidens skole: Et kunnskapsgrunnlag», NOU 2015:8: «Fremtidens skole: Fornyelse av fag og kompetanser» og Meld. St. 28 (2015-2016): «Fag – Fordypning – Forståelse: En fornyelse av Kunnskapsløftet» som legger føringer for fagfornyelsen og utviklingen av de tverrfaglige temaene i LK20. De tre dokumentene diskuteres opp mot relevant forskning og teori knyttet til humankapital, livsmestring, psykisk helse, nyliberalisme og globalisering.

Et viktig funn i dette forskningsprosjektet er at de politiske styringsdokumentene, som legger føringer for fagfornyelsen, starter med å presentere et bredt kompetansebegrep, som tar høyde for ulike sider ved menneskelivet. Denne bredden faller ut av fagfornyelsen, til fordel for en snever definisjon som fremhever de målbare sidene ved kompetanse. Dette funnet samsvarer med liknende undersøkelser gjort av politiske styringsdokumenter for kunnskapsløftet, og henger sammen med en større oppslutning til en global skolepolitikk. Denne globale skolepolitikken er preget av en nyliberal tilnærming, med særlig fokus på utdanning for globalisering, og humankapitaldannelse som formål med skolen. I denne sammenheng får overnasjonale organisasjoner som OECD stor definisjonsmakt.

Kompetansedefinisjonen som legges til grunn i de politiske styringsdokumentene legger også føringer for innføringen av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Når de sosiale og emosjonelle kompetansene faller ut av kompetansebegrepet medfører dette at de sidene ved livsmestring som ikke lett lar seg måle også faller ut. Livsmestring står på denne måten i fare for å bare bli et flott uttrykk for arbeidsdeltagelse, faglig kyndighet og økonomisk produktivitet. Livsmestring blir på denne måten plassert inn i en ideologi, som tilsier at utvikling av humankapital er det fremste målet med skolen, så vel som livet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit