Musikk som diakoni - musikkens muligheter som inkluderende fellesskap, brobygging og formidling
Abstract
Tema for denne oppgaven er musikk som diakoni. Jeg ser på hvilke muligheter som finnes i å bruke musikk som diakoni ved å undersøke musikkens muligheter innenfor tre områder i Den norske kirkes diakoniforståelse: Inkluderende fellesskap, brobygging og formidling. Min problemstilling lyder: Hvilke muligheter finnes i å bruke musikk som formidling, inkluderende fellesskap og brobygging?
Jeg benytter meg av flere teoretikere innenfor både musikk og diakonifeltet og legger særlig vekt på tidligere forskning jeg vil bygge videre på. Noen av teoretikerne jeg bruker er: Kari Jordheim, Kari Korslien, Stephanie Dietrich, Anne Haugland Balsnes, og Per Kjetil Farstad.
Det empiriske grunnlaget for denne oppgaven er fra semistrukturerte enkeltintervju med ledere/lærere/pastorer innenfor menighet og bibelskole. Metoden jeg har tatt i bruk er empirisk kvalitativ metode med en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming. De empiriske funnene fra analysen drøftes opp mot teoretiske perspektiver knyttet til musikk og diakoni.
Avhandlingen viser at det finnes mange muligheter i å bruke musikk som inkluderende fellesskap, brobygging og formidling. Musikk er en måte å drive diakoni på, det er en måte å hjelpe andre mennesker, gjennom inkludering, brobygging og formidling
Dette gjør at jeg kan konkludere med at musikk kan brukes som diakoni, og i flere tilfeller gjør den det.