• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konstruksjon av kulturmøter : en kritisk diskursanalyse av kulturmøter i bokrapporter om det flerkulturelle

Frøyshov, Ragnhild
Master thesis
Thumbnail
View/Open
5599_Frøyshov, Ragnhild.pdf (8.565Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2983872
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1256]
Abstract
I denne oppgaven analyserer jeg hvordan kulturmøter konstrueres i 35 bokrapporter om det flerkulturelle bokrapportene er basert på bøker med flerkulturelt innhold. Rapportene er skrevet av studenter på lærer- og førskolelærerutdanning med pedagogisk grunnkompetanse. Jeg presenterer det vitenskapsteoretiske utgangspunkt for diskursanalyse og Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse, sombygger på elementer fra strukturalisme, kritisk teori, sosialsemiotikk, sosialkonstruksjonisme, poststrukturalisme og kritisk realisme. Som metode har jeg benyttet Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse. Analysen tar for seg studentenes vektlegging av begrep og kontekst, og hvordan meningsinnholdet fremstilles og vektlegges gjennom begrepsbruk, ytringer og mønstre i bokrapportene. Jeg drøfter hvorvidt måten kulturmøter fremlegges på i diskursene kan være med på å opprettholde eller endre kunnskap om hvordan man snakker om og forholder seg til kulturmøter og ulike kulturer i undervisningssammenheng. Konklusjonen ble at de 13 av bokrapportenesom hadde en pro-vestlig eller en øst—vest diskurs, hvor det var et stort utviklingspotensial, da disse ikke kunne fylle viktige punkter i opplæringsloven.

Vi har alle et ansvar i hvordan vi bruker språket når vi snakker om det flerkulturelle. Lærere og førskolelærere har for øvrig en særskilt stilling når det kommer til hvordan det flerkulturelle fremstilles i skole og barnehage. Det er derfor viktig å se nærmere på hvordan kulturmøter konstrueres i språket, da språket får konsekvenser for praksis. Gjennom oppgaven ønsker jeg å medvirke til en større bevissthet i hvordan vi gjennom språket fremstiller og forstår forskjellige former for konstruksjon av kulturmøter.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit