• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
  •   Home
  • MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
  • Masteravhandlinger / Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digital mobbing. Hvilke nye utfordringer møter skolen ved digital mobbing?

Heskestad, Solveig Aabø
Master thesis
Thumbnail
View/Open
AVH5050-kand-nr-5007-masteravh-Heskestad-navn.pdf (1010.Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/293700
Date
2015-07-28
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteravhandlinger / Master theses [1046]
Abstract
Fenomenet vi i dag identifiserer som mobbing har eksistert i lange tider. Det var imidlertid først på 1970-tallet at begrepet mobbing ble introdusert og fikk økt fokus. Mobbing er utbredt blant barn og unge, og skoler har slitt med utfordringene i lang tid. De siste tiårene har tiltak mot mobbing i skolen økt. Dette skjedde blant annet gjennom Manifest mot mobbing, hvor regjeringen gav økonomisk støtte til antimobbeprogrammer. Flere av programmene har vist seg å ha god effekt på omfanget av mobbing. De siste tiårene har det skjedd en økning i bruken av ulike digitale medier. Internett blir en stadig mer integrert del av hverdagslivet til unge. Aldri før har noen vokst opp med et så stort mangfold av informasjon og muligheter. Ubevisst eller uetisk bruk av nettbaserte kommunikasjonsformer er årsaker til at mange unge møter hverdagsutfordringer digitalt. Digital mobbing er et relativt nytt fenomen hvor mobbingen skjer gjennom Internett eller telefon. Jeg vil se hvordan en skoleleder håndterer disse nye utfordringene. Ettersom digital mobbing er et relativt nytt begrep, er det gjort mindre forskning på problemet, og flere skoler er usikre på hvordan situasjonene skal håndteres. I denne oppgaven har jeg valgt følgende problemstilling: «hvilke nye utfordringer møter skolen ved digital mobbing?». Jeg har valgt å se på likheter og forskjeller mellom tradisjonell og digital mobbing, og hvordan skolen håndterer problematikken. For å svare på denne problemstillingen har jeg benyttet kvalitativ tekstanalyse av to nettbaserte mobbeprogrammer, Bruk hue og Barnevakten. I tillegg har jeg intervjuet en erfaren skoleleder om hvordan han opplever mobbing på skolen. Det overordnete emne for denne oppgaven er "digital mobbing". Opplæringsloven 9 a stiller

høye krav til et godt psykososialt skolemiljø som skal fremme helse og trivsel for alle elever.

Mobbing er et velkjent fenomen i den norske skolen. De siste ti årene har nye former for

mobbing blitt utviklet via digitale kommunikasjonsformer, for eksempel ved hjelp av

smarttelefoner. Krenkende og sårende meldinger, kommentarer og bilder blir sendt, publisert

og sirkulert. Hvilke nye utfordringer møter skolen ved digital mobbing? Tradisjonell mobbing

og digital mobbing har flere likhetstrekk, men også klare forskjeller. Det er viktig å legge vekt

på hvilke forskjeller som finnes for å vite hvilke strategier skolen kan bruke for å håndtere

digital mobbing. Materialet jeg undersøker i denne oppgaven er to nettbaserte

antimobbeprogrammer og materiale fra et intervju med en skoleleder på en ungdomsskole. På denne måten vil jeg studere hvordan digital mobbing skiller seg fra tradisjonell mobbing, og diskutere hvordan forskjellene ser ut for en skoleleder som står i mobbekonflikter til daglig. Forhåpentligvis vil denne oppgaven gi et nytt bidrag til den pågående debatten om digital mobbing i skolen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit